Finlands fotografiska museum bygger ut!

Havainnekuva: Futudesign

Det nya utställningsutrymmet K1 öppnas i köpcentret Kämp Galleria i sommar.

Finlands fotografiska museum kommer att ha en utställningslokal även i Helsingfors centrum i tillägg till museets lokaler i Kabelfabriken i Gräslax. Det nya utrymmet K1 öppnas i sommar i köpcentret Kämp Gallerias bottenvåning.

– Nu som vår kultur präglas av fotografin mer än någonsin är det fantastiskt att starta ett nytt kapitel i museets historia. Utställningarna kommer att fokusera på internationell fotografi, men även finska konstnärer kommer att visas. Vi vill ge en vidsträckt fotografisk upplevelse till den stora publiken, säger museichefen Elina Heikka från Finlands fotografiska museum.

Museets långvariga önskan av närvaro i Helsingfors centrum uppfylls genom öppnandet av den nya utställningslokalen. Det centrala läget hjälper att dra in ny publik, både helsingforsare och inhemska samt internationella turister, till högklassiga fotoutställningar.

Utställningslokalen innehåller en ny restaurang och en museumsbutik. Restaurang The Glass erbjuder en ny, hållbar nordisk smakpalett och kompletteras av en bar och café.

– Helsingfors centrum är ett utmärkt läge för museet. Som en ansvarig investerare har Ilmarinen en stark vilja att vara med att utveckla ett livligt centrumområde som lockar till sig både lokala och internationella besökare. Kultur är en underbar orsak till att komma och trivas i Helsingfors centrum, säger Ville Laurila, hyreschef hos Ilmarinen, Kämp Gallerias ägare.

– Vi vill vara ett modernt köpcentrum som möjliggör både kommersiella och kulturella aktiviteter. Den nya utställningslokalen kommer att förstärka Kämp Gallerias position som ett urbant centrum för kultur och handel där folk trivs, säger Tanja Pasanen, affärschef för Kämp Galleria.

Bottenvåningen är under konstruktion. Utrymmets design är av Futudesign.

Bilder: Futudesign

Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.