Clare Gallagherin näyttely "The Second Shift" Valokuvataiteen museossa tekee näkyväksi usein huomiotta jäävän, kodin piirissä tehtävän työn

Clare Gallagher: The Second Shift 16.10.–22.11.2020

Suomen valokuvataiteen museo, Projekti-tila,
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki

Clare Gallagher: The Second Shift, 2013–2019.

"Vihaan kotitöitä! Petaan sängyt, tiskaan astiat – ja puoli vuotta myöhemmin kaikki täytyy aloittaa alusta."

- Joan Rivers

Clare Gallagherin näyttely The Second Shift (Toinen vuoro) tuo esiin usein huomioimatta jäävän, kodin piirissä tehtävän työn. Teoskokonaisuus on taiteilijan pyrkimys tunnistaa tämän näkymättömän työn monimutkaisuus ja merkitys. Samalla se kutsuu vastustamaan patriarkaalista ja esteettistä järjestelmää, joka jättää näkymättömän työn huomioimatta.

Arkisuuden ja merkityksettömyyden peittämänä ”toinen vuoro” ei ole yleensä läsnä koti- ja perhekuvissa. Gallagher alkoi tutkia ja kuvata kodin piiriä 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa, omien pienten lasten kasvaessa ja pikkulapsiajan pahimman uupumuksen väistyessä. Ensin syntyi teossarja Domestic Drift. Samalla Gallagher joutui kohtaamaan kysymykset jaetusta vanhemmuudesta ja tasa-arvosta kotona. “Käydessäni koulua tytöillä oli samat mahdollisuudet kuin pojilla opiskella insinööreiksi, lääkäreiksi tai oikeustieteilijöiksi. Ajattelimme, että feministinen taistelu oli voitettu 1970-luvulla. Työelämässä onnistuimme vielä säilyttämään uskomme sukupuolten väliseen tasa-arvoon, mutta vanhemmuus paljasti sen nopeasti vain illuusioksi”, kuvailee Gallagher.

The Second Shift on runollinen ja unenomainen teossarja, jota taiteilija itse kuvailee myös “hiljaisesti vihaiseksi”. Gallagher on julkaissut “The Second Shift” -teoskokonaisuuden myös 500 kappaaleen omakustanteena. Kirjaan Gallagher on liittänyt kotityötä käsitteleviä sitaatteja. Mukana on muun muassa kirjailija ja filosofi Simone de Beauvoir, joka vertasi kotitöiden toistuvaa jauhamista "Sisyphuksen kidutukseen".

The Second Shift on sosiologi Arlie Russell Hochschildin samannimisen, vuonna 1989 julkaistun kirjan kautta yleistynyt termi. Kirja käsittelee 1900-luvun lopun työssäkäyvien äitien kotitalouksissaan tekemää, huomaamatonta toista työvuoroa. Hochschildin teoksen ilmestymisestä on jo kolme vuosikymmentä, mutta useat tutkimukset osoittavat edelleen kodin piirissä tehtävän työn jakautuvan epätasaisesti. Esimerkiksi Suomessa tilastokeskuksen tasa-arvotilastot sekä Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema tasa-arvobarometri (2017) osoittavat, että sukupuolittaisten erojen kaventumisesta huolimatta monet kotityöt ovat edelleen enemmän naisten kuin miesten vastuulla.

Clare Gallagher (s. 1978) on pohjoisirlantilainen taiteilija ja kahden teini-ikäisen pojan äiti. Hän luennoi ja opettaa Belfast School of Artissa.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot

Reetta Haarajoki, näyttelyamanuenssi, Suomen valokuvataiteen museo, 050 400 9041, reetta.haarajoki@fmp.fi

Taiteilijaa on mahdollista haastatella etäyhteydellä

Näyttelyyn ei vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi järjestetä avajaistapahtumaa.

Pressikuvat

Clare Gallagher: The Second Shift

16.10.–22.11.2020

Suomen valokuvataiteen museo, Projekti-tila

Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki

ti–su 11–18, ke 11–20, ma suljettu

liput 10/5 euroa, Museokortilla ja alle 18-vuotiaille vapaa pääsy

Clare Gallagher: The Second Shift, 2013–2019.