Kevään K1-klubien ohjelmassa dokumentaarista valokuvaa ja lavarunoutta

f5.6lavaklubilla_anttiyrjonen.jpg

Keväällä 2022 Valokuvataiteen museon K1-klubi toimii areenana niin kuvaan kuin sanaan keskittyville tapahtumille.

Dokumentaarisen valokuvaan keskittynyt, vuodesta 2011 toiminut F5.6-klubi saa keväällä 2022 uuden kodin Valokuvataiteen museon K1-tilasta. Valokuvataiteen museon, Suomen kuvajournalistien ja The Glass -ravintolan yhteistyönä järjestetään kevään aikana K1ssä kolme eriteemaista F5.6 X K1-klubi -iltaa.

Ensimmäisenä klubi-iltana maaliskuun lopulla keskitytään vuosina 1905–1968 eläneen Leo Montosen valokuvatuotantoon. Aiheen esittelijänä toimii Montosen kuviin perehtynyt Mikkelin valokuvakeskuksen taiteellinen johtaja Olli Jaatinen (TaM).

Huhtikuun klubi järjestetään Kuvajournalismi 2021 -kilpailun jälkipaneelina. Suomen Kuvajournalistit ry. on järjestänyt aiemmin Vuoden Lehtikuvat -nimellä tunnettua kilpailua vuodesta 1962. Kuvajournalismi 2021 -kilpailun voittajat julkistetaan 7.4. ja huhtikuun F5.6 X K1-klubille kutsutaan kisassa menestyneitä kuvaajia.

Toukokuun klubilla tarkastellaan loppuvuodesta 2021 ilmestynyttä kolmiosaista Short Cut -valokuvakirjaa, joka käsittelee tulkintoja kodin ideasta. Teosta esittelevät kirjojen tekijät, valokuvaajat Aapo Huhta, Akseli Valmunen ja Filippe Zambon. Toukokuun klubi toteutetaan englanninkielisenä.

Dokumentaarisen valokuvan lisäksi kevään K1-klubeilla koetaan lavarunoutta. Helsinki Poetry Connection ry:n kanssa yhteistyössä tuotettu K1-klubi QuePoc Club saa innoitusta K1ssä esillä olevasta Zanele Muholin ZAZISE -näyttelystä ja keskittyy antirasismiin ja LGBTQIA+ -vähemmistöjen asemaan. Yhteistyöklubilla kuullaan esityksiä kahdelta kutsutulta runoilijalta ja illan päättää open mic -osuus. Klubin juontajina toimivat Helsinki Poetry Connectionissa vaikuttavat spoken word -taiteilija ja toimittaja Tania Nathan sekä taiteilija Saban Ramadani.

F5.6-klubi on toiminut aiemmin Kansallisteatterin Lavaklubilla keräten runsaasti yleisöä vaihtelevien teemojen ääreen. Klubin pyörittämiseen ovat osallistuneet vuosina 2011-2021 Suomen kuvajournalistit, Photo Do ja Dokumenttikilta.

Kevään 2022 K1-klubit:

Klubit järjestetään torstai-iltaisin Valokuvataiteen museo K1:n ja The Glass -ravintolan tiloissa museon pääsylipunmyynnin päätyttyä klo 19.30 alkaen. Kaikille kevään K1-klubeille on vapaa pääsy.

31.3. klo 19.30-21.30 F5.6 X K1-klubi: Leo Montosen kuvat

14.4. klo 19.30-21.30 F5.6 X K1-klubi: Kuvajournalismi 2021 -kilpailun jälkipaneeli

28.4. klo 19.30-21.30 K1-klubi: QuePoc Club

12.5. klo 19.30-21.30 F5.6 X K1-klubi: Short Cut – three interpretations of the idea of the home/kolme tulkintaa kodin ideasta

Kuva: Antti Yrjönen. F5.6-klubi Kansallisteatterin Lavaklubilla.