Kokonainen puu valotetaan syanotypiatekniikalla Helsingin Uutelassa 9.11.

Kuva: Anne Roininen, Puu kaatui, 2021

Poliittisen valokuvan festivaali 2021 levittäytyy näyttelytilan ulkopuolelle: kuvataiteilija Anne Roininen valottaa kokonaisen puun syanotypiatekniikalla Helsingin Uutelassa tiistaina 9.11. klo 11–14. Yleisö on tervetullut seuraamaan valotusta.

Syanotypia on vedostustekniikka, jossa rautasuoloilla herkistetty materiaali, esim. kangas tai paperi valotetaan UV-valolla. Tätä tekniikkaa hyödyntäen Anne Roininen on toteuttanut teoksensa "Puu kaatui". Teos saa nyt jatkoa, kun Roininen valottaa kankaalle Helsingin Uutelassa kokonaisen puun ulkona auringon UV-valoa hyödyntäen. Valotuksessa kokonainen puu nostetaan valotettavan kankaan päälle ja annetaan olla siinä muutaman tunnin ajan. Yleisö on tervetullut seuraamaan valotustilannetta, jonka aikana on tarjolla myös lämmintä juotavaa. Valotuksen seuraamiseen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Valotettava teos nähdään esillä Helsingin kaupunkitilassa myöhempänä ajankohtana.

Festivaali kiittää yhteistyökumppaniaan Helsingin Kaupunkia valotuksen toteuttamisesta.

Huom! Tilaisuudessa 9.11. on säävaraus, koska sateisella säällä valotusta ei voida tehdä. Jos 9.11. sää ei salli valotusta, siirretään tapahtuma ensisijaisesti seuraavalle tai sitä seuraavalle päivälle (10. tai 11.11.). Kellonaika pysyy samana. Tarkka lokaatio ja päivä ilmoitetaan lähempänä osoitteessa: www.pvf.fi.

Lisätietoa teoksesta: https://www.pvf.fi/Anne-Roininen-fi

Syanotypia-työpaja Uutelassa 9.11.2021 (säävarauksella)

Poliittisen valokuvan festivaali järjestää Uutelan ulkoilualueella syanotypiatyöpajan, jossa osallistujat pääsevät seuraamaan kokonaisen puun valotusta syanotypiatekniikalla, sekä valottamaan omat teoksensa paperille, hyödyntäen ympäröivän luonnon materiaaleja, kuten lehtiä, oksia, käpyjä. Työpajan vetää kuvataiteilija Anne Roininen (https://anneroininen.com/).

Paikka ja aika: Uutelan ulkoilualueella 9.11.2021 klo 11-14. Sään ollessa huono työpaja siirtyy 10. tai 11.11. Päivä lyödään lukkoon lähempänä, kun säätiedotus on luotettava - tästä tiedotetaan kaikille ilmoittautuneille. Työpajan kesto n.3 tuntia.

Ilmoittautuminen: Työpajan maksimi osallistujamäärä 10 henkeä. Osallistujat otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumiset työpajaan sähköpostilla festivaalin tuottajalle kerttu@pvf.fi. Ilmoitathan myös, mikäli pääset osallistumaan vain, jos työpaja järjestyy 9.11. Odotathan vahvistusviestiä. Ilmoittautumiset viimeistään 5.11.2021.

Työpaja on maksuton ja materiaalit sisältyvät työpajaan. Työpajan päätteeksi kaikki osallistujat saavat valottamansa teoksen mukaan.