KUTSU: Stanley Kubrick: valokuvaaja & Uwa Iduozee: Blind spot(s) näyttelyiden ennakkokatselu medialle & lehdistötilaisuus

Ennakkokatselu medialle torstaina 29.4.2021 klo 10–15

Valokuvataiteen museo K1, Kämp Galleria, Mikonkatu 1, Helsinki

Rsvp martta@juni.fi / puh. 040 5284818

Lehdistötilaisuus 29.4. klo 10–11

Liity lehdistötilaisuuteen tästä

Lehdistötilaisuus järjestetään Zoomin välityksellä. Näyttelyintendentti Anna-Kaisa Rastenberger ja museonjohtaja Elina Heikka kertovat uusista näyttelyistä.

Stanley Kubrick: valokuvaaja
Uwa Iduozee: Blind spot(s)
30.4.–29.8.2021
Valokuvataiteen museo K1, Kämp Galleria, Mikonkatu 1, Helsinki
Näyttelyt avoinna ma–pe klo 11–20, la–su 11–18

Näyttävä, unenomainen ja epätavallinen visuaalisuus teki Stanley Kubrickista yhden maailman tunnetuimmista ohjaajista. Kubrickille ominainen tyyli on hyvin nähtävissä hänen suosituimmissa elokuvissaan, kuten Tohtori Outolempi, 2001: Avaruusseikkailu ja Kellopeliappelsiini. Harva kuitenkaan tietää, että Kubrick aloitti työnsä lehtikuvaajana. Juuri nuo vuodet valokuvauksen parissa auttoivat häntä hiomaan omaa tyyliään ja valmistelivat Kubrickia elokuvaohjaajan uralle. Valokuvataiteen museo K1:ssä avautuva näyttely Kubrickin varhaisvuosien lehtikuvista tarjoaa kurkistuksen paitsi ohjaajan uskomattomaan visuaaliseen maailmaan, myös 1940-luvun sodanjälkeiseen Amerikkaan.

Kubrickin näyttelyn rinnalla nähdään Helsingissä ja New Yorkissa toimivan valokuvaaja ja dokumentaristi Uwa Iduozeen (s. 1987) näyttely Blind spot(s). Valokuvillaan Iduozee pyrkii purkamaan vallitsevia kertomuksia ja kertomaan tarinoita, jotka jäävät valtamedioissa helposti kuulematta. Iduozeen erityisen huomion kohteena on rakenteellinen rasismi ja sen vaikutukset sekä kriisitilanteissa että tavallisessa arjessa. Näyttelyssä on esillä valokuvia, jotka Iduozee on kuvannut Amerikan Yhdysvalloissa vuonna 2020.

Museo on huolehtinyt järjestelyistä, jotta vieraileminen olisi vallitsevissa olosuhteissakin turvallista ja miellyttävää. Museo haluaa tarjota mahdollisuuden kulttuurin kokemiseen tarpeellisia rajoituksia noudattaen.

Museon aukioloajat ovat poikkeuksellisen laajat, ja näyttelytilaan päästetään kerrallaan vain rajoitettu määrä asiakkaita. Museo edellyttää kaikilta yli 12-vuotiailta kasvomaskin käyttöä museon tiloissa. Yleisöopastuksia, tilattuja opastuksia ja pajoja ei toistaiseksi järjestetä.

Kuva: Stanley Kubrick for Look Magazine. Columbia University. 1948. Museum of the City of New York. The LOOK Collection. X2011.4.10365.235. Gift of Cowles Magazines, Inc., 1961. Used with permission of SK Film Archives and Museum of the City of New York.