Laajin koskaan nähty Susanna Majurin tuotantoa esittelevä näyttely ”Rakkaus” johdattaa matkalle kuviteltuun Pohjolaan

10.9.2021-2.1.2022
Susanna Majuri: Rakkaus
Cecilia Vicuña: Songs to the Waters
Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki

K1:n syysnäyttelyihin järjestetään median vierailupäivä torstaina 9.9. klo 11–16.

Näyttelyiden pressitilaisuus järjestetään samana päivänä klo 14 alkaen. Pressiin mahtuu mukaan kymmenen ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

RSVP martta@juni.fi / puh. 040 5284818

Valokuvataiteen museo K1:n syksyn käynnistää Susanna Majurin laajin koskaan nähty retrospektiivinen näyttely Rakkaus. Majurin rinnalla avautuu Chilen luonnosta ammentavan Cecilia Vicuñan näyttely Songs to the Waters. Molemmat taiteilijat ovat luoneet kuvitteellisia, unenomaisia maisemia ja maailmoja veden ja vesialueiden ympärille maailman eri laidoilla.

Susanna Majuri: Rakkaus

Susanna Majurin (1978–2020) taianomaisten valokuvien keskeisiä elementtejä ovat vesi ja pohjoinen luonto. Niiden ympärille Majuri rakensi fiktiivisiä tarinoita, joiden päähenkilöt usein tuntuivat kuin leijuvan epätodellisessa tilassa tai maisemassa. Valokuvataiteen museo K1:ssä avautuva Majurin retrospektiivinen näyttely esittelee Majurin tuotantoa koko hänen uransa ajalta, mukana on myös ennen näkemättömiä teoksia.

“Valokuvaa on opittu katsomaan todellisuutena. Sen historia kytkeytyy erottamattomasti todellisuuden todistamiseen ja tallentamiseen. Siitä syystä juuri valokuvaus on erityisen voimakas väline fiktiivisten maailmoiden rakentamiseen. Susanna Majurin teokset ehdottavat, että todellisuus voisi olla myös jotain muuta kuin mihin olemme tottuneet. Ne houkuttelevat kuvittelemaan vaihtoehtoisia maailmoja” Valokuvataiteen museon näyttelyintendentti Anna-Kaisa Rastenberger sanoo.

Susanna Majurin kenties tunnetuimmat teokset on toteutettu upottamalla valtava taustakangas uima-altaan pohjalle. Altaan vesi saa taustan ja sen yllä uivan mallin sulautumaan yhteen ja luo teokseen ennalta arvaamattomia ja hallitsemattomia muotoja ja kuvioita. Tunnetuin Majurin allasteoksista lienee PMMP:n ”Veden varaan” levyn kansi.

Näyttelyn ovat kuratoineet Anna-Kaisa Rastenberger ja Maria Faarinen

Cecilia Vicuña: Songs to the Waters

Cecilia Vicuña (s. 1948) on kansainvälisesti tunnettu kuvataiteilija, runoilija ja aktivisti, jonka käsitteellisessä ja feministisessä taiteellisessa työskentelyssä runous ja poliittinen vastarinta limittyvät toisiinsa erottamattomasti. Nyt avautuva näyttely tuo Vicuñan teoksia ensi kertaa esille Suomessa.

Näyttelyssä nähdään Vicuñan dokumentaarinen elokuva Kon Kon (2010), joka tuo esiin yhteiskunnallista kritiikkiä vesistöjen yksityistämisen, luonnonvarojen tuhoamisen, kuin myös nykyihmisen luontosuhteen katkeamisen osalta. Chilessä luonnonvesistöt on yksityistetty, ja tällä on ollut vakavia seurauksia sekä alkuperäiskansoille että jokilaaksojen ympäristölle. Kon Kon on runo Vicuñalle rakkaan joen katoamisesta, jonka ohella alueelta on kadonnut myös alkuperäiskansojen kulttuuri ja tavat. Veden kiertokulku jäätiköstä jokeen, valtamereen ja pilviin katkeaa, kun kaupalliset yritykset pumppaavat veden käyttöönsä korkealla vuoristossa ennen kuin se tavoittaa jokilaaksoissa asuvat alkuperäisväestöt. Joet kuivuvat, tai yritykset palauttavat niihin saastunutta vettä, tuhoten jokilaaksojen kasvistoa, eliöitä ja kulttuuria edelleen. Näyttelyn on kuratoinut Elina Suoyrjö

Susanna Majuri

Susanna Majuri oli yksi Suomen merkittävimpiä nykyvalokuvaajia. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa kansainvälisissä näyttelyissä ja hänen teoksiaan on useissa merkittävissä kokoelmissa. Majurille myönnettiin valokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2019.

Cecilia Vicuña

Kansainvälisesti palkittu chileläinen Cecilia Vicuña on kuvataiteilija, runoilija ja aktivisti. Pitkäjänteinen työskentely ekologisten kysymysten, ihmisoikeuksien ja yhteiskunnallisten epäoikeudenmukaisuuksien parissa on ollut osa Vicuñan työskentelyä 1960-luvulta lähtien. Vicuña lähti Santiagosta Lontooseen maanpakoon Chilen vallankaappauksen jälkeen vuonna 1973, ja muutti New Yorkiin vuonna 1980.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Martta Louekari
martta@juni.fi

Yläkuva: Susanna Majuri: Saviour, 2008.

Alakuva: Cecilia Vicuña: Erased Spiral, 2009. Con cón, Chile. Photo by James O’Hern.