Nuori sankari -palkinnon voittaja on valittu! Jouko Lehtolan Säätiön Nuori sankari -palkinnon saa tänä vuonna Veera Konsti – Konstin näyttely avautuu Valokuvataiteen museossa Kaapelitehtaalla

Jouko Lehtolan Säätiön nimeämien kuuden finalistin joukosta voittajan on valinnut Suomen valokuvataiteen museo

veera-konsti-hannele-sarjasta-vantias-3000-2019-1.jpg

Veera Konsti – It’s Complicated
16.9.-6.11.2022
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Pressitilaisuus to 15.9.2022 klo 10–11. Veera Konsti on toimittajien haastateltavana pressitilaisuudessa. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Nuori sankari -palkinto julkistetaan näyttelyn avajaisissa to 15.9. klo 18. Avajaisiin on vapaa pääsy.

Vuoden 2022 Jouko Lehtolan Säätiön Nuori Sankari -palkinnon voittaja on Veera Konsti (s.1990). Osana palkintoa Valokuvataiteen museolla avautuu Konstin näyttely It’s Complicated, jonka teossarjat parodioivat luontokuvan perinteitä ja käsittelevät vaikeita luontosuhteita.

Tänä vuonna palkinnonsaajan on kuuden finalistin joukosta valinnut Suomen valokuvataiteen museo. Palkinnon myöntämisen perusteena on Veera Konstin valokuvaushankkeissaan osoittama valokuvan perinteiden ja totunnaisen ajattelun rohkea haastaminen. Nuorelle sankarille myönnettävä palkinto koostuu näyttelystä sekä 4000 euron vastikkeettomasta rahapalkinnosta. Jouko Lehtolan Säätiö myöntää Nuori sankari -palkinnon jo toista kertaa.

Näyttelyssä on esillä Konstin tunnetuin, luonnon esittämistä kommentoiva sarja Vanitas 3000, jossa taiteilija kyseenalaistaa rojua tuottavaa, ekologisesti kestämätöntä elämäntapaamme asetelman keinoin. Sarjan aiheena on eläinten asema perinteissä maalaustaiteessa ja populaarikulttuurissa. Vanhat kehykset ja kuvien asetelmat viittaavat maalaustaiteen perinteisiin ja eläinten asemaan statussymboleina. Teoksissa esiintyvät täytetyt eläimet toistavat populaarikulttuurista tuttuja stereotypioita, kuten varasteleva harakka ja pahamainen leopardi.

Näyttelyn toisen, Finska foglar -sarjan tarkkoja lavastuksia saattaa ensi silmäyksellä luulla elävien lintujen kuviksi. Sarjan nimi viittaa Magnus ja Wilhelm Von Wrightin luonnontieteelliseen teokseen Svenska foglar ja nimen kirjoitusasu jäljittelee fåglar-sanan 1800-luvun kirjoitusasua. Konsti pyrkii herättämään keskustelua länsimaisen kulttuurin ihmisen ja muun luonnon kahtiajaolle perustuvasta luontokäsityksestä.

Veera Konsti on syntynyt 1990 Savonlinnassa ja valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta 2021. Hän asuu ja työskentelee Lappeenrannassa.

Jouko Lehtolan Säätiö myöntää Nuori sankari -palkinnon kahden-kolmen vuoden välein seuraavin kriteerein: palkinnon saajan tulee olla lupaava nuori valokuvaaja, joka ei vielä ole laajasti tunnettu, on alle 36-vuotias, omaehtoinen ja omaperäinen tekijä, joka ei tee kuvia (ainoastaan) toimeksiannoista ja jolla on ”entusiastinen ote” valokuvaukseen. Nuori sankari palkintoa ei voi hakea, vaan Jouko Lehtolan Säätiö myöntää palkinnon valitsemalleen henkilölle.

Jouko Lehtolan Säätiö hallinnoi Jouko Lehtolan taiteellista tuotantoa. Säätiön tarkoituksena on tukea dokumenttikuvaukseen suuntautuneita nuoria valokuvaajia, sekä ylläpitää ja vaalia säätiön perustajan taiteellisen tuotannon tuntemusta ja levitystä.

Pressikuvat: https://bit.ly/svm_veera_konsti

Lisätiedot:
Jaakko Laasanen
viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Jaana Novitskij
asiainhoitaja, Jouko Lehtolan säätiö
040 089 75 66
jaana.novitskij@gmail.com

JOUKO LEHTOLAN SÄÄTIÖ

Kuva: Veera Konsti: Hannele, sarjasta Vanitas 3000, 2019.