Nykyvalokuvauksen huippunimi ja LGBTQIA+ aktivisti Zanele Muholin yksityisnäyttely ensimmäistä kertaa Suomeen – Valokuvataiteen museo K1:ssä avautuva ZAZISE haastaa ennakkoluuloja ja stereotypioita

thathu-l-the-sails-durban-2019.jpg

4.2.–29.5.2022

Zanele Muholi: ZAZISE

Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki

Näyttelyt avoinna ma–pe klo 11–20, la–su 11–18

Pressitilaisuus to 3.2.2022 klo 11 rsvp martta@juni.fi

Zanele Muholi on eteläafrikkalainen LGBTQIA+ aktivisti ja yksi aikamme merkittävimpiä nykyvalokuvaajia. Muholin näyttely ZAZISE avautuu Valokuvataiteen museo K1:ssä helmikuussa 2022. ZAZISE tarkoittaa isiZulun kielellä ”tehdä itsensä tunnetuksi” tai "hankkia tietoa". 2000-luvun alkupuolelta lähtien Zanele Muholi dokumentoinut mustien LGBTQIA+ ihmisten eli lesbojen, homojen, biseksuaalien, queer-ihmisten sekä trans- ja intersukupuolisten elämää Etelä-Afrikassa ja muualla maailmassa.

"Pohjoisen pallonpuoliskon taiteilijat ovat vuosikymmenien ajan voimakkaasti dominoineet valokuvataiteen maailmaa. Vasta viime vuosina esiin nousseiden kuvaajien maantieteellinen ja kulttuurinen monimuotoisuus on lisääntynyt", kuraattori Anna-Kaisa Rastenberger kertoo. "Etelä-Afrikassa toimiva Muholi on yksi merkittävimmistä nykyvalokuvaajista ja aktivisteista. Muholin kuvat kertovat epätasa-arvosta ja sorrosta, jota vähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat päivittäin kaikkialla maailmassa. Muholi onnistuu kiteyttämään voimakkaisiin ja visuaalisesti vangitseviin kuviinsa rankkojakin aiheita kuvattujen ihmisarvoa kunnioitten."

Vuodesta 1996 Etelä-Afrikan perustuslaki on suojellut LGBTQIA+ ihmisten oikeuksia, mutta todellisuudessa homofobiset ja transihmisiin kohdistuvat viharikokset ovat edelleen yleisiä. Muholin dokumentaariset valokuvat kuvaavat usein uhriksi joutuneiden ja näkymättömiksi jääneiden ihmisten monimutkaista elämää. Visuaalisen aktivisminsa avulla Muholi pyrkii tuottamaan voimaannuttavia ja rohkaisevia valokuvia, jotka vastustavat sortavia kertomuksia. Muotokuvien avulla hän haastaa ennakkoluuloja ja stereotypioita. Muholi tuo LGBTQIA+ yhteisölle kasvot, kuvien tavoitteena on vahvistaa vuoropuhelua ja empaattisuutta.

ZAZISE-näyttelyssä on teoksia yli kahden vuosikymmenen ajalta ja se tarjoaa myös katsauksen Muholin omakuviin eri aikakausilta. Muholin läpimurtoteos Only half of the picture käsittelee viharikosten urheiksi joutuneita eteläafrikkalaisia vähemmistöjen edustajia. Pyrkimällä pois stereotyyppisestä tavasta esittää uhreja, Muholin teokset antavat laajemman ja intiimimmän kulman LGBTQIA+ ihmisten elämään. Omakuvien sarjassa Somnyama Ngonyama – ‘Hail the Dark Lioness’ Muholi tutkii rasismia, eksotismia ja seksuaalipolitiikkaa. Arkisista esineistä rakennetut puettavat installaatiot ja sommittelu muistuttavat historiallisia kuvia kolonisaation ajalta.

”Muholin kuvien aihepiiri on ajankohtainen myös Suomessa, paitsi rasismin takia, myös siksi, että translakia uudistetaan parhaillaan. Suomi on tällä hetkellä ainoa Pohjoismaa, joka vaatii sukupuoltaan korjaavalta ihmiseltä sterilisaatiota eli lisääntymiskyvyttömyyttä. Se on ihmisoikeusloukkaus”, kuraattori Anna-Kaisa Rastenberger toteaa.

Zanele Muholi

Zanele Muholi (s.1972 Etelä-Afrikassa) on visuaalinen aktivisti, joka työskentelee valokuvauksen, videon ja installaatioiden parissa. Hän syntyi Umlazissa, Durbanissa, KwaZulu-Natalin maakunnassa perheen nuorimmaisena, kahdeksantena lapsena. Muholi opiskeli valokuvausta Johannesburgissa ja piti ensimmäisen näyttelynsä vuonna 2004. Muholin aktivismi keskittyy rodun, ihonvärin, luokan, sukupuolen ja seksuaalisuuden kysymyksiin. Hän on ei-binäärinen ja käyttää englannin kielessä pronominia ’they’ perustellen, että sukupuolen sijaan hän identifioi itsensä ihmiseksi.

Muholin teoksia on esitetty mm. Documentassa (2012), Venetsian Biennaalissa (2019) sekä lukuisissa gallerioissa ja museoissa ympäri maailmaa, mukaan lukien Tate Modern Lontoossa (2021), Gropius Bau Berliinissä ja Stedjelik Museum Amsterdamissa (2017). Hän on voittanut Deutsche Börse Photography Prize -palkinnon vuonna 2015 ja International Center of Photographyn Infinity Award -palkinnon vuonna 2016.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Martta Louekari

martta@juni.fi

Kuva: Zanele Muholi: Thathu I, The Sails, Durban 2019.