Pohjoistuulen metsä kuvaa suomalaista luonnonmetsää elämän ylläpitäjänä – Valokuvataiteen museo K1:n kesän näyttely puhuu luonnon monimuotoisuuden puolesta

sanni-seppo_jatkuvuus_2021_netti.jpg

Ritva Kovalainen & Sanni Seppo: Pohjoistuulen metsä
10.6.-2.10.2022
Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki
Näyttelyt avoinna ma–pe klo 11–20, la–su 11–18
Median vierailuaika to 9.6.2022 klo 10–12 rsvp martta@juni.fi

Olemme niin tottuneita ihmisen muokkaamiin maisemiin, että luonnontilaisen metsän kasvot uhkaavat kadota mielestämme.

- Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo

Pohjoistuulen metsä on päätösosa Ritva Kovalaisen ja Sanni Sepon valokuvataiteelliseen tutkimukseen perustuvalle metsätrilogialle, jossa kolmekymmenvuotinen työ metsäaiheiden parissa kiteytyy. Trilogian aiemmat osat ovat suomalaista metsämytologiaa luotaava Puiden kansa (1997) ja metsätalouden varjopuolia kuvaava Metsänhoidollisia toimenpiteitä (2009).

Pohjoistuulen metsä on kuvaus luonnonmetsistämme elämää ylläpitävänä monimuotoisena tilana. Se kuvaa niitä rikkaita ekosysteemejä, joita pohjoiset havumetsämme parhaimmillaan ovat. Näyttelyssä käsitellään myös metsäluonnon uhanalaistumista ja häviämistä.

Luonnonmetsä tarkoittaa metsää, jossa monimuotoisuutta ylläpitävät piirteet ovat yhä tallella. Eri-ikäiset ja erilajiset puut ylläpitävät luonnon monimuotoisuutta. Luonnonmetsät ovat tuhansien kasvien, sienten, eläinten, alkueliöiden, arkkien ja bakteerien muodostamia eliöyhteisöjä. Niitä on jäljellä vain 5–7% metsä- ja kitumaan pinta-alasta.

Metsätalous on muuttanut valtaosan metsistämme olennaisesti erilaisiksi, kuin mitä ne olisivat luonnostaan. Näyttelyn kuvat ovat pääosin suojelualueilta itärajan tuntumasta Pohjois-Karjalasta Lappiin. Muualla Suomessa on enää jäljellä vain pieniä erillisiä luonnonmetsäsirpaleita.

Näyttely kehottaa meitä tunnistamaan eron luonnonmetsän ja talousmetsän välillä – puhumaan metsistä etuliittein, sillä tapamme puhua yleisesti vain “metsistä” estää meitä näkemästä metsäluonnon todellista tilaa.

ritva-kovalainen-korpitaival-2020-netti.jpg

-----------

Ritva Kovalainen (s.1959) on kemiönsaarelainen valokuvataiteilija, joka on tehnyt useita kirjoja, lyhytelokuvia ja näyttelyitä teemanaan erityisesti ihmisen suhde luontoon.

Sanni Seppo (s.1960) on valokuvataiteilija, joka kertoo töissään yhteisöjen aktiivisuudesta puolustaa oikeuksiaan, ihmisen ja luonnon suhteesta sekä hauraista unelmista elää omansalaista elämää. Hän on kiinnostunut myös valokuvalla vaikuttamisen mahdollisuuksista ja toimii Poliittisen valokuvan festivaalin toisena taiteellisena johtajana.

Lisätiedot:
Tiina Rauhala
näyttelyamanuenssi, Suomen valokuvataiteen museo
tiina.rauhala@fmp.fi

Kuvat:

Ylempi kuva: Sanni Seppo: Jatkuvuus, 2021.

Alempi kuva: Ritva Kovalainen: Korpitaival, 2020.