Susanna Majurin retrospektiivinen näyttely "Rakkaus" avautuu Valokuvataiteen museon K1-tilaan syksyllä 2021

Susanna Majuri: Rakkaus
10.9.2021–2.1.2022
Valokuvataiteen museo K1, Mikonkatu 1, Helsinki
Näyttelyt avoinna ma–pe klo 11–20, la–su 11–18

”Ihastun aina uusimpaan kuvaani – ihailen sitä, rakastan sitä ja olen hirvittävän kiltti sille. Mutta jossain vaiheessa tämä suhde päättyy ja tarvitsen uuden kuvan.”
Susanna Majuri

Valokuvataiteilija Susanna Majuri (1978–2020) rakensi valokuvia ihailemiensa ja rakastamiensa asioiden avulla. Toistuvia elementtejä hänen teoksissaan ovat vesi, vahvat värit, pohjoinen luonto ja mallit, jotka esiintyivät lavastettujen tilanteiden hahmoina. Susanna Majuri on tullut tunnetuksi erityisesti sadunomaisista teoksista, jotka hän on toteuttanut upottamalla valtavan taustakankaan uima-altaan pohjalle. Altaan vesi saa taustan ja sen yllä uivan mallin sulautumaan yhteen ja luo teokseen ennalta arvaamattomia ja hallitsemattomia muotoja ja kuvioita. Tunnetuin allasteoksista lienee PMMP:n Veden varaan -levyn kansi.

Susanna Majuri oli tarinankertoja, jonka taiteeseen vaikuttivat hänen lempikirjailijansa, kuten Vigdís Grímsdóttir, Monika Fagerholm ja Tove Jansson. Islantiin Susanna Majuri rakastui teini-ikäisenä kirjallisuuden ja musiikin kautta, ja Islannin karu luonto toimi monien Majurin teosten tapahtumapaikkana. Majuri kertoi myös näkevänsä usein musiikin kuvina, ja jotkin hänen teoksistaan pohjautuvat PJ Harveyn ja Björkin kappaleisiin. “Susanna Majurin taide osoittaa, että valokuva on kiehtova väline myös kuvitteellisten maailmojen luomiseen siinä missä kirjallisuus ja musiikkikin”, Valokuvataiteen museon näyttelyintendentti Anna-Kaisa Rastenberger sanoo.  Fiktiivisen valokuvakerronnan kautta Susanna Majuri käsitteli omakohtaisia aiheita ja tunteita. Majuri on kertonut fiktion olleen hänelle keino sekä paeta asioita että ratkaista niitä.

“Valokuvaa on opittu katsomaan todellisuutena. Sen historia kytkeytyy erottamattomasti todellisuuden todistamiseen ja tallentamiseen. Siitä syystä juuri valokuvaus on erityisen voimakas väline fiktiivisten maailmoiden rakentamiseen. Susanna Majurin teokset ehdottavat, että todellisuus voisi olla myös jotain muuta kuin mihin olemme tottuneet. Ne houkuttelevat kuvittelemaan vaihtoehtoisia maailmoja”, Rastenberger sanoo.

Susanna Majuri

Susanna Majuri opiskeli valokuvataiteilijaksi Turun taideakatemiassa ja taiteen maisteriksi Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen linjalla. Hänen teoksiaan on ollut esillä lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissä vuodesta 2005 lähtien. Susanna Majurin ensimmäinen laaja yksityisnäyttely Suomen valokuvataiteen museossa vuonna 2010 oli yleisömenestys. Majuri kuoli äkillisesti keväällä 2020. Syksyllä 2021 nähtävä uusi näyttely kokoaa yhteen teoksia Majurin koko uran ajalta. Esillä on sekä Majurin tunnetuimpia teoksia, että harvoin nähtyjä varhaistöitä.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Martta Louekari
martta@juni.fi

Kuvatiedot:

Ylempi kuva: Susanna Majuri: Kultakolikot, 2009.

Alempi kuva: Susanna Majuri: Vesiputous, 2009.