USA:n arkinen rakenteellinen rasismi on Uwa Iduozeen näyttelyn keskiössä - vain etuoikeutetuilla on varaa olla epäpoliittisia

Kuva: Uwa Iduozee, 2020.

Uwa Iduozee: Blind spot(s)
30.4.–29.8.2021
Valokuvataiteen museo K1, Kämp Galleria, Mikonkatu 1, Helsinki
Näyttelyt avoinna ma–pe klo 11–20, la–su 11–18

Uwa Iduozee (s. 1987) pyrkii kertomaan valokuvillaan tarinoita, jotka usein jäävät valtamedioissa vähälle huomiolle. Iduozeen erityisen huomion kohteena ovat rakenteellinen rasismi ja sen vaikutukset sekä kriisitilanteissa että tavallisessa arjessa.

Muun muassa Helsingin Sanomille ja Yleisradiolle kuvaava Iduozee on Helsingissä ja New Yorkissa toimiva valokuvaaja ja dokumentaristi.

”Mielestäni on elintärkeää ymmärtää tapoja, joilla uutiset ja media muokkaavat käsitystämme todellisuudesta”, Iduozee toteaa. ”Kuvieni kautta haluan puhua niistä ihmisistä, joiden elämään nämä uutiset ja tarinat suoraan vaikuttavat”.

Valokuvataiteen museo K1:ssä avautuvassa näyttelyssä on esillä valokuvia, jotka Uwa Iduozee on kuvannut Yhdysvalloissa vuonna 2020. Vuotta leimasivat yhtäältä pandemian aiheuttama katastrofitila ja toisaalta syvät jännitteet, jotka huipentuivat presidentinvaalien lisäksi Black Lives Matter -liikkeen nostattamiin rasisminvastaisiin protesteihin. Protestikuvastoa hallitsivat valokuvat konflikteista, joissa rasismia vastustavat mielenosoittajat olivat vastakkain vuoroin poliisin ja vuoroin äärioikeiston edustajien kanssa. Yhteenottoja korostava kuvasto on kuitenkin vain kapea kuva siitä, mistä liikkeessä on kyse. Tapahtumien uutisointi on Suomessakin keskittynyt konfliktikuvastoon, joka vahvistaa kahtiajaon tarinaa.

Yhdysvaltojen viime vuosien poliittinen ilmapiiri on usein esitetty köyhien valkoisten ihmisten protestina valtaeliittiä ja vähemmistöjä kohtaan. Huomion katveeseen ovat kuitenkin jääneet ne keskiluokan ja ylemmän keskiluokan ihmiset, jotka hyötyvät rasistisista ja eriarvoistavista rakenteista, mutta joilla on mahdollisuus tehdä näennäistä pesäeroa trumpilaiseen ideologiaan ja rooliinsa rakenteiden ylläpitäjinä.

Näyttely purkaa vallitsevaa kahtiajaon kertomusta ja kuvaa kriisitilassa olevan maan arkista rakenteellista rasismia ilman, että konfliktit asetetaan keskiöön. Iduozeen valokuvissa nähdään, että vain etuoikeutetuilla on varaa olla epäpoliittisia ilman, että sillä on vaikutusta heidän arkeensa. Epäpoliittisuus on itsessään poliittinen teko, ja vain etuoikeutetusta asemasta käsin valokuvia voi tulkita neutraaleina.

Valokuvataiteen museo K1 on huolehtinut järjestelyistä, jotta näyttelyissä vieraileminen olisi vallitsevissa olosuhteissakin turvallista ja miellyttävää. Museo haluaa tarjota mahdollisuuden kulttuurin kokemiseen tarpeellisia rajoituksia noudattaen.

Museon aukioloajat ovat poikkeuksellisen laajat, ja näyttelytilaan päästetään kerrallaan vain rajoitettu määrä asiakkaita. Museo edellyttää kaikilta yli 12-vuotiailta kasvomaskin käyttöä museon tiloissa. Yleisöopastuksia, tilattuja opastuksia ja pajoja ei toistaiseksi järjestetä.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:

Martta Louekari