Valokuvahelmiä Finnaan – Suomen valokuvataiteen museo liittyy Finna-palveluun

sammallahti_snellmaninkatu.jpg

Kuva: Pentti Sammallahti: Snellmaninkatu, Kruununhaka, 1982 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma

Monipuolinen, lähes 2000 valokuvan läpileikkaus suomalaisen valokuvan historiaan ja nykypäivään on nyt digitaalisesti saatavilla. Suomen valokuvataiteen museo on tänään avannut oman näkymän valtakunnallisessa Finna-palvelussa. Jatkossa museon Finna-aineisto tulee kasvamaan entisestään.

Valokuvataiteen museo tuo Finnaan yhteensä noin 2000 kuvan kokonaisuuden, joka tarjoaa helmiä museon monipuolisesta kokoelmasta ja avaa polkuja valokuvan moniin maailmoihin. Museon Finna-aineistoon kuuluu niin valokuvataidetta, valokuvauksen varhaishistoriaa, muotokuvia, näppäilykuvaa, muotikuvaa, kuvajournalismia kuin paljon muutakin. Temaattisia kokonaisuuksia muodostavat esimerkiksi lumoavat 1800-luvun daguerrotyypit, I.K. Inhan klassikkokuvat, K-G Roosin mukaansatempaava modernismi ja suomalaisen valokuvataiteen suurnimet Ulla Jokisalo, Raakel Kuukka sekä Pentti Sammallahti.

”Finnaan liittymisen myötä toteutuu museon kokoelmien laaja näkyvyys verkossa”, toteaa Valokuvataiteen museon johtaja Elina Heikka. ”Museo on jo pitkään ja määrätietoisesti kehittänyt monimuotoisia digitaalisia palveluita erilaisiin tarpeisiin. Odotettu Finnan liittyminen täydentää hienosti laajojen digipalveluiden kokonaisuuden.”

Valokuvataiteen museon kokoelmissa on noin 2 miljoonaa valokuvaa sekä lisäksi kirjallisuutta, arkistoaineistoa ja valokuvausvälineistöä. Uutta aineistoa tullaan lisäämään Finnaan säännöllisesti.

Suomen valokuvataiteen museo on valokuvan valtakunnallinen vastuumuseo, joka tallentaa suomalaista valokuvataidetta ja kaikkea valokuvaan liittyvää. Museolla on toimipisteet Kaapelitehtaalla Helsingin Ruoholahdessa sekä Helsingin keskustassa Kämp Galleriassa.

Finna on Kansalliskirjaston ylläpitämä hakupalvelu sekä koti sadoille kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Palvelun tavoitteena on helpottaa tiedon löytämistä ja uuden oppimista.

Valokuvataiteen museon Finna-näkymä: https://valokuvataiteenmuseo.finna.fi/

Lisätietoja: