Valokuvataiteilija Katja Eydel tarkastelee tiloja, joissa yksilöistä koulitaan kunnon kansalaisia

alakoulu.jpg

Katja Eydel: Koulutus
16.9.2022–8.1.2023
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Kaapeliaukio 3, G-rappu, Helsinki

Pressitilaisuus to 15.9.2022 klo 10–11. RSVP jaakko.laasanen@fmp.fi

Valokuvataiteilija Katja Eydelin näyttely Koulutus tuo tarkastelun kohteeksi arkiset koululuokat, lääkärin vastaanottohuoneet, päiväkodit ja kuntoutuskeskukset. Eydel haluaa meidän tarkastelevan aluksi neutraaleilta näyttäviä rakennettuja tiloja tarkemmin. Arkisen itsestäänselvyyden takana piilee joukko yhteiskunnallisia rakenteita, jotka muovaamat ajatteluamme ja käyttäytymistämme.

Näyttely avautui ensimmäisen kerran Valokuvataiteen museossa marraskuussa 2020, mutta ehti olla avoinna vain kaksi päivää ennen kuin koronarajoitukset pakottivat näyttelyn sulkeutumaan. Nyt näyttely tuodaan esille uudestaan.

Eydel tutkii valokuvateostensa kautta tiloja, joiden avulla yksilöistä koulitaan yhteiskunnan odotusten mukaisia kansalaisia. Koulutus asettaa vuorovaikutukseen joukon erilaisia tiloja, jotka liittyvät opetukseen tai integraatioon. Yksittäiset valokuvat autioista huoneista voivat vaikuttaa viattomilta, mutta yhdessä esitettynä ne kantavat vaikuttavaa viestiä. Valokuvataiteilija haluaa liittää arkisen kokemuksen osaksi laajempia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja pyrkii kyseenalaistamaan ylhäältä annettuja rakenteita.

Eydel haluaa teoskokonaisuudella pysäyttää katsojan havainnoimaan omaa suhdettaan “kouluttaviin tiloihin”, tutkimaan käyttäytymistään ja tunnistamaan oman osallisuutensa tämän kaltaisten tilojen tuottamisessa.

Katja Eydel (s.1969) on saksalainen Berliinissä asuva taiteilija, jonka työskentely tähtää usein laajempiin tutkimuspohjaisiin valokuvakokonaisuuksiin. Hän toimii myös yliopisto-opettajana.

Projektia ovat tukeneet Stiftung Kunstfonds ja Institut für Auslandsbeziehungen.

Lisätiedot:

Jaakko Laasanen, viestintäasiantuntija, Suomen valokuvataiteen museo
jaakko.laasanen@fmp.fi

Kuva: Katja Eydel: Alakoulu, sarjasta Koulutus, 2019.