Vuoden valokuvataidekirja 2021 -kilpailun finalistit on valittu

kp2021_l8a4138.jpg

Kuva: Minna Kurjenluoma

Valokuvataiteilijoiden liitto ja Suomen valokuvataiteen museo jakavat Vuoden valokuvataidekirja -paljkinnon tänä vuonna jo viidettä kertaa. Kilpailuun tuli yhteensä 24 korkealaatuista hakemusta, joista jatkoon valittiin viisi teosta.

Vuoden valokuvataidekirja 2021 -palkinnon finalistit ovat:

Elina Brotherus: Seabound. A logbook (Kehrer)

Laura Horelli: Changes in Direction. A Journal (ArchiveBooks)

Marko Hämäläinen: Hiljaisuus liikkuu tuulessa / Silence moves with the wind

Niko Luoma: For Each Minute – Sixty-five Seconds (Hatje Cantz)

Sheung Yiu: Ground Truth (The Eriskay Connection)

Finalistit valitsi raati johon kuuluivat museonjohtaja Susanna Luojus, valokuvataiteilija Santeri Tuori sekä kustantaja ja valokuvataiteilija Tuukka Kaila

Kilpailun voittajan valitsee valokuvataiteilija Paula Roush Lontoosta. Voittaja julkistetaan tiistaina 19.4. klo 15 alkavassa kaikille avoimessa online-tilaisuudessa, jossa esitellään finalistit ja julkistetaan voittaja. Valinnan tehnyt Paula Roush on mukana keskustelemassa voittajan kanssa.

Kilpailun voittajalle ja finalisteille myönnetään rahapalkinnot: voittajalle 2000 euroa ja muille finalisteille 500 euroa.

Median edustajat voivat sopia kirjoihin tutustumisesta Valokuvagalleria Hippolytessä valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Henna Harrin kanssa. Yhteystiedot löytyvät tiedotteen lopusta.

Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon päämääränä on kannustaa korkeatasoisten valokuvataidekirjojen tekemiseen sekä herättää yleistä kiinnostusta valokuvataidekirjoja kohtaan. Palkinto myönnetään suomalaiselle tai Suomessa asuvalle valokuvataiteilijalle vuonna 2021 ilmestyneestä valokuvataidekirjasta. Vuoden valokuvataidekirja -palkinto nostaa kirjan esiin valokuvataiteen muotona ja itsenäisenä taideteoksena.

Vuoden valokuvataidekirja 2021

Finalistien esittelyt: https://photobookaward.fi/2021-finalistit/