Vuosaari 21 -syysfestivaali huipentuu monitaiteiseen kuoroteokseen Vuosaaren Valojuhlassa 21.11

kangaslampi.jpg

Musiikkia, runoutta, valoteos ja työpajoja, muistoja ja valokuvia. Tule, näe ja koe – noin 50 hengen taiteilijaryhmä toteuttaa ainutkertaisen ulkoilmatapahtuman Vuosaaren Ilveskorvenpuiston maisemissa!

Klockriketeaternin, KOM-teatterin ja Suomen Valokuvataiteen museon ainutlaatuinen, kuusivuotinen yhteistyö Vuosaaren asukkaiden kanssa päättyy marraskuussa Kangaslammen rannat -kuoroteoksen kantaesitykseen ja uniikkiin ulkoilmatapahtumaan pimenevässä syysillassa.

Aika: Sunnuntaina 21.11.2021 (klo 16-19) Pohjoisen Vuosaaren Valojuhlassa

Paikka: Mustalahdentie/Kallvikintie, Pohjoinen Vuosaari, Helsinki

Liput: Tapahtuma on maksuton
Valotyöpajaan ilmoittautuminen paikan päällä (klo 15.45 alkaen)

Tuotanto: Klockriketeatern, sekä KOM-teatteri ja Valokuvataiteen museo. Yhteistyössä Pohjoisen Vuosaaren valojuhlan kanssa

Marraskuun pimeydessä juhlistamme menneitä ja kohdistamme katseet kohti uutta valoa. Kolmetuntisen tapahtuman ohjelmassa on Kangaslammen rannat -kuoroteoksen kantaesitys, valotyöpaja ja ainutlaatuinen valoteos rhododendronpuiston katveessa. Lisäksi lammen rannoilta löytyy taidepaviljonkeja, jotka heijastavat vuosaarelaisten muistoja ja toiveita. Pimeän lammen keskellä soi soutuveneessä yksinäinen kaihoisa saksofoni, kun valo-olennot kiertävät rantoja ja Kangaslammen henki herää eloon.

Vuosaari 21 -festivaalin päätöstapahtuma tuo uuden kuoroteoksen Vuosaaren Ilveskorvenpuistoon. Juha Kujanpään sävellys Kastehelmi Korpijaakon tekstiin pohjautuu kuusivuotisen yhteisötaideprojektin (2016-21) aikana kerättyyn materiaaliin. Kuoroteoksen pääosassa on Vuosaaren oma Discantus-kuoro, johtajana Niina Melasalmi, ja solisteina Kaisa Siirala (saksofoni) sekä vuosaarelainen näyttelijä Carl Alm (kertoja). Laura Pokelan valotyöpajassa osallistujat saavat itse rakentaa mielikuvituksellisia valohahmoja. Niko Mattila vastaa valoteoksen taiteellisesta suunnittelusta ja toteutuksesta. Kokonaistaideteosta ovat lisäksi mukana muotoilemassa Jenni Bergius (paviljongit) ja Dan Henriksson (ohjaus).

Kangaslammen rannat on Hyvän elämän jäljillä – Vuosaari 21 -syysfestivaalin ja koko kuusivuotisen yhteistyöprojektin päätöstapahtuma.

Kangaslammen rannat

Sävellys: Juha Kujanpää

Teksti: Kastehelmi Korpijaakko

Ohjaus: Dan Henriksson