Jaakko Kahilaniemi
100 Hectares of Understanding

​Valokuvaaja Jaakko Kahilaniemi tekee tutkimusmatkan nykykaupunkilaiselle vieraaseen maailmaan: sadan hehtaarin perintömetsään sekä metsänhoidon vastuisiin ja velvoitteisiin. Projekti-tilassa esillä oleva näyttely pohtii, mitä annettavaa luonnolla on kaupungistuneelle ihmiselle.

”Suhteeni metsiin on ollut ristiriitainen koko aikuisikäni. Asenteeni sadan hehtaarin perintömetsääni kohtaan on ollut välinpitämätön. 100 Hectares of Undestanding -näyttely syntyi pyrkimyksestä ymmärtää tätä itselleni tuntematonta maailmaa”, Jaakko Kahilaniemi kertoo.

Tuntematon metsä muuttui tutkimusmatkojen myötä omakohtaiseksi ja tutuksi. Näyttelyn kuvat visualisoivat metsän ja metsänhoidon merkitystä. Erilaisten kuvatyyppien kokonaisuus avaa uusia ajatusmalleja ja mahdollisuuksia metsän näkemiseen, kokemiseen ja tuntemiseen. Kuvillaan Kahilaniemi näyttää, mitä annettavaa luonnolla voi olla nykyajan kaupunkilaiselle.

Jaakko Kahilaniemen työskentelytapa pohjautuu ennakkoluulottomaan kokeellisuuteen, jossa valokuvat ovat portti mielikuvituksen ja ajatusten alkulähteille. Kahilaniemen teot metsässä muistuttavat taiteilija Hamish Fultonin kävelyretkiä, joista Fulton kerää todistusaineistoa valokuvaamalla ja kirjoittamalla runoja. Tapa rakentaa kokonaisuus palasista muistuttaa Christian Pattersonin Redheaded Peckerwood -projektia.

Jaakko Kahilaniemi (s. 1989) on valmistunut Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta valokuvataiteilijaksi vuonna 2014 ja opiskelee tällä hetkellä Aalto-yliopistossa.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila