Niko Luoma: Old Red

30 by TaiK & Masters of Arts THE HELSINKI SCHOOL – A NEW APPROACH

Suomalainen valokuvataide on eräs menestyneimpiä kulttuurin vientituotteita Euroopassa. Kansainvälisesti menestyneet valokuvataiteilijat ovat ensimmäistä kertaa yhdessä esillä kotimaassaan Valokuvataiteen museon suurnäyttelyssä Kaapelitehtaalla.

"30 by TaiK" -näyttelyssä on esillä teoksia yli 30:ltä Taideteollisessa korkeakoulussa opiskelleelta tai opettaneelta taiteilijalta. Lisäksi museon Projekti-tilassa esittäytyy kolme TaiKin valokuvataiteen laitoksen vastavalmistunutta maisteria.

"The Helsinki School" -käsitettä eivät määritä kansallisuus, maantieteellinen alue tai taiteenala. Se edustaa Taideteollisen korkeakoulun opetusprosessissa kehittynyttä ajattelutapaa, lähtökohtaa, jossa jokaiselle sukupolvelle on annettu mahdollisuus löytää oma kuvakielensä.

Taideteollisen korkeakoulun Professional Studies -ohjelma (Gallery TaiK) vie vuosittain lupaavimmat maisteriopiskelijat, jatko-opiskelijat ja opettajat kansainvälisille taidemessuille. Näin taiteilijat ovat saaneet monipuolisen palautteen lisäksi yhteyden kansainväliseen yleisöön ja asiantuntijoihin sekä ostavia asiakkaita. Vuodesta 1995 toimineen Professional Studies -ohjelman on luonut Timothy Persons.

30 by TaiK -näyttelyn kuraattoreina ovat toimineet Timothy Persons ja Jorma Puranen. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan toukokuussa 2004 yli 600-sivuinen verkkosivusto, sekä vuoden 2005 tammikuussa 240 -sivuinen kirja. Tammikuussa 2005 näyttely avautuu Tukholman Kulturhusetissa, mistä se jatkaa Berliiniin syyskuuksi 2005 Fotofest-valokuvafestivaalille.

30 by TaiK -näyttelyyn Valokuvataiteen museossa osallistuvat taiteilijat:
Kelaranta Timo, Puranen Jorma, Jokisalo Ulla, Turunen Pekka, Bremer Stefan, Saarto Ari, Scharmanoff Magnus, Lehtola Jouko, Parantainen Jyrki, Kolehmainen Ola, Brotherus Elina, Kella Marjaana, Lajunen Andrei, Nenonen Juha, Itkonen Tiina, Halso Ilkka, Gaál Miklos, Hänninen Nanna, Luoma Niko, Tuori Santeri, Eskildsen Joakim , Kantanen Sandra, Päiväläinen Riitta, Kannisto Aino, Hohteri Maarit, Kannisto Sanna, Granö Veli, Rekula Heli, Kekarainen Pertti, Silomäki Jari, Lehtinen Janne, Vainio Marjukka

Masters of Arts: Huuskonen Hanna, Mannermaa Lauri, Persson Eva

Suomen valokuvataiteen museo