Klavdij Sluban: Estonia, 2001

Klavdij Sluban
Autres Rivages – La Mer Baltique Itämeren tuolla puolen

Ranskalaisen Klavdij Slubanin näyttelyssä kuvattuja maita ja paikkoja yhdistää Itämeren läheisyys. Niissä ovat läsnä paikkojen omat, rikkaat muistot ja samalla ohimenevä hetki, ohikulkevan valokuvaajan intuitio. Näyttelyn nimi viittaa kirjailija Vladimir Nabokovin muistelmateokseen Autres rivages (muita rantoja), joka on ollut Slubanille tämän valokuvasarjan innoittaja.

"Seisoin Varsovan junan laiturilla, pienellä Siverskajan asemalla (se oli meitä lähin asema), oli hiljaista ja lumi peitti maan. Katsoin kaukaisuuteen hopeaista metsää tummuvan iltataivaan alla ja odotin, että tunkkaisen, sinipunaisen savupilven takaa ilmestyisi juna, joka veisi minut takaisin Pietariin..." (joulun aikaan, 1916)

Matkustaminen on keskeinen osa Slubanin työskentelyä. Hän on tehnyt valokuvakokonaisuuksia muun muassa Balkanin ja Mustanmeren maista, Jerusalemista, Tokiosta ja Karibian saaristosta. Valokuvauksen kautta hän hahmottaa paikan luonnetta ja elämää. Sitä voivat ilmentää vaikkapa raitiovaunun ikkunassa häilähtävät kasvot, auton jäljet lumessa tai ohi juokseva lapsi. Hänen tummasävyisissä kuvissaan havainto ja tunne kuuluvat erottamattomasti yhteen. Sluban tunnetaan myös murrosvaiheessa elävien maiden ja syrjäytyneisyyden kuvaajana. Hän on työskennellyt nuorisovankiloissa Ranskassa ja Itä-Euroopassa, pitänyt vangeille valokuvaustyöpajoja ja kuvannut heitä.

Klavdij Slubanin (s. 1963) tuotannosta on julkaistu muun muassa kirjat Transverses ja Balkans-Transit. Hän on saanut useita valokuvataiteen palkintoja, muun muassa Niepce-palkinnon vuonna 2000 ja Leica-palkinnon vuonna 2004. Slubanin tuotantoa on nähtävänä myös Transverses-näyttelyssä 13.4.–5.6.2005 Viron kansallismuseossa Tartossa.

Näyttelyn ovat tuottaneet Ranskan kulttuurikeskus ja Suomen valokuvataiteen museo. Näyttelyä ovat tukeneet AFAA ja Ranskan kulttuuriministeriö (bourse FIACRE).

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila