Marjaana Kella: Kiharatukkainen mies, 1997. Kromogeeninen värivedos, Valokuvataiteen museo.

KATSOA VAI NÄHDÄ – VALOKUVAN MERKITYKSIÄ ETSIMÄSSÄ

KATSOA VAI NÄHDÄ on kahden vuoden mittainen suurnäyttely, joka täyttää museon suuren näyttelytilan vasemman puoliskon. Se on samalla museon kokoelmiin perustuva perusnäyttely, jota on uudistettu puolen vuoden välein: esillä ehtii kahdessa vuodessa olla neljä eri näyttelykokonaisuutta.

Näyttelyn kuraattorit ovat erikoistutkija Jukka Kukkonen ja kuvataiteilija Hannele Rantala.

Vuonna 2006 suomalaista valokuvaa ja elämää lähestytään kolmen teeman kautta: KASVOT JA LÄSNÄOLO, TRAUMA JA HILJAISUUS ja JÄRJESTETTY KOKEMUS. Vanhan ja uuden valokuvan tiivis vuorovaikutus haastaa miettimään tulkintojen ja katsomisen mahdollisuuksia.

Esimerkkejä näyttelyn teemoista ja valokuvaajista:

Kasvot ja läsnäolo kertovat eri tavoista kuvata ja ajatella ihmistä, minuutta tai taiteilijuutta.
Kasvojen ja läsnäolon valokuvaajia: Viktor Barsokevitsch, Heikki Kalima,
Nanna Hänninen
Trauma ja hiljaisuus -teemassa on kyse vaietuista asioista, luottamuksesta ja järkytyksestä.
Trauman ja hiljaisuuden valokuvaajia: Arthur Clopatt, Ulla Jokisalo, Ben Kaila
Järjestetty kokemus pohtii, miten hallitsemme kaaosta muistin, keräilyn ja tieteen kautta.
Järjestetyn kokemuksen valokuvaajia: Kuutti Lavonen, Jukka Male,
Markus Jokela

Vuoden 2007 alussa avataan uusi teemallinen perusnäyttely, jonka kuraattorina on taiteen tohtori Harri Laakso. Näyttelyssä tutkitaan valokuvan ja ajattelun välistä suhdetta eri aikakausina.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros