Santeri Tuori, sarjasta Sokea Kaupunki, 1997. Suomen valokuvataiteen museo

Masters of Arts – nuoret valokuvaajat Suomen valokuvataiteen museossa

Nyt valmistuva valokuvaajien ryhmä on kaikkien aikojen laajin. Osa heistä on tullut ammattikorkeakouluista täydentämään osaamistaan Taideteolliseen korkeakouluun, maamme ainoaan valokuvan koulutuksen maisteriohjelmaan, joka on merkittävällä tavalla ollut mukana nostamassa suomalaista nykyvalokuvausta kansainväliseen tietoisuuteen.

Opintojensa puitteissa näyttelyn valokuvaajat ovat Timothy Personsin johdolla osallistuneet muun muassa Tukholman ja Berliinin taidemessuille sekä esitelleet töitään koti-ja ulkomaisissa gallerioissa. Monet nyt valmistuvista valokuvaajista, kuten Nanna H, Miklos Gaál, Juha Nenonen and Santeri Tuori ovatkin jo kiinnostuksen kohteena olevia, tunnettuja tekijöitä alallaan.

Osa näyttelyyn valituista valokuvista osoittaa selvää tyylisuuntaa pelkistetyn minimalistisessa ilmaisussaan -Helsingin Sanomien taidearvostelija Pessi Rautio on kutsunut suuntausta "kaakelikoulukunnaksi". Taidemaailma ja siihen liittyvä taidepuhe tarvitsee tyyliteltyjä ilmiöitä ja suuntauksia, joilla on selvä nimi ja mielellään myös taustafilosofia.

"Valokuvien enemmistö edustaa tyyliltään vallalla olevaa minimalismia. Mukana on kuitenkin myös paljon kuvia ja tekijöitä, jotka aiheeltaan tai ilmaisultaan poikkeavat valtavirrasta ja muistuttavat valokuvan ilmaisukeinojen rikkaudesta... Monipuolisuus kuulostaa helposti latteudelta, enemmän suunnan puutteelta kuin suuntien rikkaudelta. Kuitenkin juuri ryhmän tasolla näyttäytyvä moninaisuus ja siihen liittyvä selvä yksilöllisyys on yhdistelmä, joka pitää valokuvataiteen elävänä ja kiinnostavana - ja takaa toivottavasti tekijöille oman paikan toimia alalla ja maailmassa koulun jälkeenkin." toteaa taiteen tohtori, valokuvauksen professori Merja Salo Taideteollisesta korkeakoulusta Artun 3/2002 artikkelissa Hyvin markkinoitu valokuvataide.

Masters of Arts -näyttelyn työt on koonnut kuraattori Timothy Persons Taideteollisesta korkeakoulusta, joka on 1990-luvun lopulta tehnyt aktiivisesti kansainvälisesti tunnetuiksi korkeakoulun valokuvataiteen ohjelman opiskelijoita. Jurytyksessä olivat mukana myös johtaja Asko Mäkelä ja näyttelypäällikkö Pirkko Siitari Suomen valokuvataiteen museosta.

Yhteensä noin kuusikymmentä Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunutta nuorta muotoilijaa, kuvataiteilijaa ja valokuvaajaa osallistuu Masters of Arts -näyttelyihin, jotka järjestetään touko-heinäkuussa 2002 Taideteollisuusmuseossa, Suomen valokuvataiteen museossa ja Forum Boxissa Helsingissä.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros