Kuva: Sami Kero

New Generation – kuvajournalismin nuoret näkijät

Digitaalisen aikakauden tuomat uudet visuaaliset mahdollisuudet ja humanismi kohtaavat näyttelyssä, joka tuo yhteen ensimmäistä kertaa 2000-luvun suomalaisia nuoria kuvajournalisteja. Näyttämällä jokapäiväistä toimintaa, elämäntapoja tai suuriakin yhteiskunnallisia ilmiöitä, lehtikuvat muistuttavat meitä jatkuvasti menneestä ja nykyisyydestä. Miltä maailma näyttää uuden lehtikuvaajasukupolven silmin?

Kuvajournalismin vanha sukupolvi loi vahvan pohjan suomalaiselle kuvajournalismille. Uusi kuvaajakunta jatkaa työtä, jossa ilmiöt ja aiheet eivät vähene, vaikka aikakaudet muuttuvat. Näyttely esittelee nuorten kuvaajien parhaimmistoa. Kuvaajia on mukana näyttelyssä 44. New Generation- näyttelyn kuvaajille on yhteistä, että he ovat alalla sen ainutlaatuisuutensa takia. Ammatti on lähes kaikille elämäntapa.

Kuvajournalismin Nuoret Näkijät nostaa eturiviin alle 35-vuotiaat kuvajournalistit, jotka ovat tulleet alalle 2000-luvulla. Lehtikuvaajan työ on täynnä elämän ääripäitä, kimaltavia timantteja ja haisevia viemäreitä - ja kaikkea siltä välillä. Näyttelyssä on esillä reportaaseja ja yksittäisiä kuvia, urheilusta ja politiikasta viihdetaiteilijoihin, Irakin sodasta yökerhoon, karaokebaarista eduskuntaan. Näyttelyn ovat kuratoineet valokuvaajat Rami Hanafi ja Hanna-Kaisa Hämäläinen. Kuraattorit ovat itsekin osa nuorten kuvajournalistien sukupolvea.

OSALLISTUVAT KUVAAJAT
Ossi Ahola, Eriika Ahopelto, Antti Aimo-Koivisto, Joonas Brandt, Jenni Gästgivar, Juliana Harkki, Peter Hasselgren, Markus Henttonen, Tatu Hiltunen, Kaapo Kamu, Raisa Kyllikki Karjalainen, Susanna Kekkonen, Sami Kero, Johanna Kokkola, Petri Kovalainen, Teemu Kuusimurto, Rami Lappalainen, Mikko Lehtimäki, Katri Lehtola, Katja Lösönen, Joel Maisalmi, Marjaana Malkamäki, Timo Marttila, Jenni-Justiina Niemi, Jenniina Nummela, Laura Oja, Ville Palonen, Markus Pentikäinen, Heidi Piiroinen, Cata Portin, Jussi Puikkonen, Timo Pyykkö, Mika Ranta, Vesa Ranta, Kaisa Rautaheimo, Jukka Ritola, Aki Roukala, Perttu Saksa, Tiina Somerpuro, Riitta Supperi, Kirsi Tuura, Katja Tähjä, Laura Vesa, Juuso Westerlund.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros