Søren Martinsen: Sarjasta Loisaida, Queens Garden, 1997

Søren Martinsen
Nousuhumala 2.0 – Puutarhoja ja ateljeita

Tanskalaista nykytaidetta esittelevä Nousuhumala-projekti jatkuu Suomen valokuvataiteen museon Projektissa. Vuorossa on Søren Martinsenin näyttely, jossa nähdään valokuvia sarjoista Loisaida ja ja Kuningattaren puutarhat (1998) sekä Taiteilijastudiot (2000).

Loisada ja Kuningattaren puutarhat ovat kuvia puutarhoista New Yorkin köyhiltä alueilta Harlemista ja kaupungin itälaidoilta. Nämä puutarhat ovat pieniä paratiiseja keskellä slummeja. Ne ovat kaupunginomistamia alueita, joissa kuka tahansa voi kasvattaa kukkia tai muita kasveja, tehdä veistoksia tai koristella niitä muutoin. Puutarhat ovat hyvin erilaisia. Toiset niistä ovat sieviä ja hyvinhoidettuja, toiset taas kaoottisia ja surullisia.

Puutarhoissa monet ihmiset ja kulttuurit kohtaavat luovassa kaaoksessa.

Søren Martisen merkitsee puutarhakuvansa lähes huomaamattomin piirroksin. Ne ovat kuin ornamentteja, jotka usein seuraavat kuvassa olevia muotoja. Martinsenin mukaan ne viittaavat puutarhojen "avoimeen" ja muuttuvaan luonteeseen.

Teossarjan Taiteilijastudiot Søren Martinsen kuvasi yhtäaikaa samaa teemaa käsittelevän videon "Free Spritis" kanssa. Näissä suorissa dokumenttivalokuvissa nähdään kööpenhaminalaisten taiteilijoiden studioita. Interiöörit kantavat käyttäjiensä merkkejä ilman taiteilijoiden läsnäoloa. Jokaisen kuvan ilmapiiiri on persoonaallinen. Esineet, huonekalut, työvälineet jne. piirtävät kuvan käyttäjästään. Taiteilijastudioista tulee muotokuvia ilman ihmisiä.

Taiteilijastudiot-sarjan lähtökohta on kuvataiteen klassisissa ateljeeasetelmissa ja interiöörikuvissa. Martinsenin kuvat nykytaiteilijoiden studioista muistuttavat myös taiteilijan työn luonteen ja taiteentekemisen välineiden muuttumisesta. Nykystudio voi olla enemmänkin toimisto tietokoneineen tai se voi toimia vaikka videoteoksen tai valokuvan taustana. Martinsen huomauttaakin, että taiteen tuottamisen muuttuessa yhä elektronisemmaksi tai teolliseksi työtilan luonne muuttuu.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila