Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo.

Pakon alta, rakkauden edestä – nuorten kulttuurikurssin näyttely

Pakon alta, rakkauden edestä -kulttuurikurssilla pohdittiin siirtolaisuutta. Mitkä ovat ne syyt, jotka saavat ihmiset muuttamaan pois kodeistaan, lähtemään kauas pohjoiseen? Toiset lähtevät, koska ei ole muuta vaihtoehtoa. Jonkun muun saa muuttamaan rinnassa riehuva rakkaus. Näitä kysymyksiä lähestyttiin kulttuurikurssin työpajoissa, joiden tulokset ovat nähtävissä Prosessi-tilan näyttelyssä.

Pakon alta, rakkauden edestä -kulttuurikurssin sanataide- ja äänimaailmatyöpajojen lähtökohtana on ollut Valokuvataiteen museossa samanaikaisesti esilläoleva tanskalaisen valokuvaajan Henrik Saxgrenin näyttely Sota ja rakkaus - maahanmuuttajia Pohjoismaissa.

Kulttuurikurssit ovat yläluokille, lukioille ja ammatillisille oppilaitoksille suunnattuja kokonaisuuksia, joissa elämän ja ajan ilmiöitä tarkastellaan taiteen kautta. Kurssit suunnitellaan Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskuksen Annantalon taidekeskuksessa ja tuotetaan yhteistyössä opetusviraston kanssa. Kulttuurikurssien yhteydessä tehdään yhteistyötä monien pääkaupunkiseudun taide- ja kulttuuritoimijoiden kanssa. Pakon alta, rakkauden edestä -kulttuurikurssi, syntyi Annantalon taidekeskuksen, Valokuvataiteen museon ja Sibelius - Akatemian yhteistyönä.

Sanataidetyöpajat

Sanataidepajoissa Saxgrenin valokuvien ihmisille kirjoitettiin vaihtoehtoisia elämäntarinoita: keitä he ovat, miksi he ovat lähteneet? Mitä heidän katseensa kertoo? Minkälaisia vihjeitä heidän valokuvaympäristöstään voi lukea? Näyttelyssä nämä vaihtoehtoiset elämäntarinat ovat kaikkien luettavissa ja tutkittavissa. Pajojen ohjaajana toimi Annantalon taidekeskuksen sanataideopettaja Tuutikki Tolonen de Arias.

Musiikkityöpajat

Näyttelyssä kuultavat kuvakohtaiset äänimaisemat on toteutettu Sibelius - Akatemian järjestämissä musiikkityöpajoissa. Työpajat on räätälöity Pakon alta, rakkauden edestä -teemaan sopiviksi. Työpajoissa harjoiteltiin vuorovaikutuksen ja viestinnän taitoja, johdatettiin nuoret oman improvisaation ja säveltämisen saloihin, heräteltiin taideteosten avulla niihin sopivia tunnetiloja ja muutettiin tunteet säveliksi sekä luotiin kuhunkin kuvaan sopiva äänimaisema, joka toteutettiin erilaisilla instrumenteilla.

Ennen työpajatyöskentelyä oppilaat perehtyivät Sota ja rakkaus -näyttelyssä esillä oleviin valokuviin Valokuvataiteen museon oppaiden kanssa sekä koulussa että museolla.

Kulttuurikurssilla olivat mukana Helsingin aikuislukio, Helsingin yhteislyseo, Jakomäen yläasteen koulu ja Porolahden peruskoulu.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros