Kuva: Henrik Saxgren

Henrik Saxgren
Sota ja Rakkaus – maahanmuuttajia Pohjoismaissa

Tanskalainen valokuvaaja Henrik Saxgren on kuvannut ja haastatellut maahanmuuttajia Pohjoismaissa. Hän on kohdannut yli 200 kansallisuuden edustajia. Kävi ilmi, että muuton syynä oli useimmiten sota tai rakkaus - ja joskus molemmat.

Maahanmuuttajat nähdään usein yhtenäisenä ryhmänä, johon kohdistuu useita ennakkoluuloja. Yksilöiden elämäntarinoiden nostaminen esiin auttaa purkamaan näitä ennakkoluuloja ja näkemään kulttuurien ja elämäntapojen moninaisuutta rikkautena.

Suomeen maahanmuuttajia on tullut eniten Venäjältä, Ruotsista, Virosta, Somaliasta ja Irakista. Näyttelyn kuvissa nähdään uusia suomalaisia Brasiliasta, Kolumbiasta, Zambiasta, Gambiasta, Kongosta, Venäjältä, Tshetsheniasta, Nigeristä, Kambodzasta, Sierra Leonesta ja Singaporesta. Museo haluaa tehdä näyttelystä saavutettavamman myös maahanmuuttajille, ja siksi näyttelyn tekstiaineistoja on käännetty myös näiden maiden kielille.

Osa maahanmuuttajista tulee maihimme pakolaisina tai turvapaikanhakijoina, ja heidän elämänsä uudessa kotimaassa alkaa vastaanottokeskuksista. Näyttelyssä nähdään myös panoraamakuvia näistä rakennuksista, joiden karuutta kuvaamalla Saxgren on halunnut kuvata omaa yhteiskuntaamme ja tapaamme suhtautua tulijoihin.

Henrik Saxgren on kokenut dokumenttivalokuvaaja, joka on julkaissut valokuvateoksia mm. Nicaraguasta ja sodan muuttamasta Gazan maisemasta. Sota ja rakkaus -sarjan esikuvaksi hän mainitsee August Sanderin 1900-luvun alun saksalaisia kuvaavan, mittavan dokumenttivalokuvasarjan. Molempia yhdistää pyrkimys kuvata yhteiskuntaa ja siinä meneillään olevaa muutosta muotokuvien kautta.

Näyttelyn on tuottanut Hasselblad Center, Göteborg.

Näyttelyn toteutusta Suomessa ovat tukeneet Tanskan suurlähetystö, Nifin ja Metro-lehti.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros