Linnanmäen vesitorni, 1938. Uuden Suomen kokoelma.

Uuden Suomen tapaus – 2,5 miljoonaa negatiivia

Näyttely esittelee Valokuvataiteen museolle lahjoitetun sanomalehti Uuden Suomen arkiston aarteita.

Kuvissa nähdään valokuvaajien tallentamia hetkiä arjesta, elämästä ja ihmisistä 1930-50 -lukujen Suomessa. Näkyväksi tehdään myös prosessi, jonka lahjoitettu aineisto käy läpi museossa. Uuden Suomen aineisto on nyt turvallisissa käsissä, mutta mikä kohtalo on monilla muilla kustannustalojen ja yksityisten valokuvaajien kätköissä olevilla kuva-aineistoilla?

Vuonna 2004 Suomen valokuvataiteen museo vastaanotti Alma Media / Iltalehdeltä noin 2,5 miljoonaa kuvaa käsittävän Uuden Suomen negatiivikokoelman. Kyseessä on Suomen suurin julkisissa kokoelmissa oleva lehtikuva-aineisto. Kokoelmaa on selvitetty Valokuvataiteen museossa vuodesta 2006 Suomen Kulttuurirahaston tuella.

Näyttely avaa myös kysymystä valtakunnallisesta kuva-arkistopolitiikasta ja nostaa esille huolen lehtikuvauksen filmikauden aineistojen kohtalosta. Museoiden ja kuva-arkistojen resurssit eivät tällä hetkellä riitä olemassa olevien massiivisten aineistojen käsittelyyn ja säilytykseen. Pitäisikö muistiorganisaatioilla olla paremmat valmiudet valokuvan kulttuuriperinnön säilyttämiseen, on poliittisen päätöksenteon asia.

Suuri osa Uuden Suomen negatiivikokoelmasta luetteloitiin ja digitoitiin Suomen Kulttuurirahaston tuella Uuden Suomen kuvat käyttöön -hankkeessa. Vuonna 2016 Uuden Suomen kokoelma siirrettiin Journalistiseen kuva-arkistoon. Hankkeessa tuotettujen digikuvien ja tietokannan käyttöoikeus on edelleen myös Suomen valokuvataiteen museolla.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila