Kuva: Sanna Hakanen

Vasta rannalla, Helsingin kuvataidelukion valokuva- ja ympäristötaidekurssin näyttely

Vasta rannalla -näyttelyyn on koottu Helsingin kuvataidelukion valokuva- ja ympäristötaidekurssilla syntyneitä valokuvateoksia sekä työportfolioita. Kurssi on valokuvausta ja ympäristötaidetta integroiva kokonaisuus. Kurssilla käsiteltiin ympäristötaiteen estetiikkaa, ajatusmaailmaa ja toteutustapoja. Erityisesti pohdittiin valokuvan mahdollisuuksia ympäristötaiteessa.

Työskentely kurssilla jakautui teoriaosuuteen, yhden vuorokauden mittaiseen kenttätyöskentelyyn Helsingin Kuusiluodossa sekä vedostukseen ja kuvien jälkikäsittelyyn koululla. Kurssille osallistui 13 opiskelijaa sekä ympäristötaiteen ja valokuvauksen opettaja.

Kurssin kenttätyöskentely toteutettiin Kuusiluodossa keskellä Helsingin Vanhankaupunginlahtea. Vanhankaupungin kulttuuri-ekologisen klubin hoitama ympäristö tarjosi kokonaisvaltaisen elämyksen ja erinomaiset olosuhteet ympärivuorokautiseen työskentelyyn. Kuusiluodossa työskentely herätti opiskelijat arvioimaan omaa elämäntapaansa ja ympäristösuhdettaan. Virikkeitä antoi myös ekologinen elämäntapa saaressa ja vastarannalla näkyvä urbaani maailma.

Työskentely oli ympäristölähtöistä, mutta kauniiden luontokuvien sijasta opiskelijoita rohkaistiin hakemaan kuviinsa omia näkökulmia ja ajatuksia ympäristöstä. Osa töistä oli etukäteen suunniteltuja, mutta monelle opiskelijalle ideat ja ajatukset jäsentyivät vasta paikan päällä. Töiden kautta oppilaat käsittelevät ihmisen suhdetta ympäristöönsä sekä yleisellä että yksityisellä tasolla.

Kurssille osallistuivat: Anna Alanko, Sanna Hakanen, Iiris Kaarlehto, Anni Kauhanen, Elli Laukkanen, Mimmi Mattila, Alisa Närvänen, Elina Rantasuo, Eeva Rinne, Riika Saarinen, Mirka Salo, Mandi Tuominen ja Anni Waris.

Opettajat Alli Ikonen ja Tomi Uusitalo.

Suomen valokuvataiteen museo
Prosessi-tila, 1. kerros