Vinski - Viiltävä voima, kuultava kauneus

Kitara, laulu, rytmi ja valo - miten niiden välinen yhteys pysäytetään kuvaan? Näkyykö musiikki kuvassa valona? Valaistus- ja äänisuunnittelija Hannu Viholainen eli Vinski tunnetaan parhaiten rock-konserttien valaistuksista. Sellaisenaan kukin valaistustyö on olemassa vain konsertin ajan. Vinskin töitä ovat onneksi ikuistaneet monet suomalaiset valokuvataiteilijat. Näistä kuvista hän on koonnut näyttelyn.

Näyttely on Vinskin kokonaistaideteos, johon hän on suunnitellut ja toteuttanut itse teosvalinnat, kuvien kehystyksen, ripustuksen sekä valaistuksen ja äänimaiseman. Näyttely ja kuvat kunnioittavat ja havainnollistavat valaistustaiteen tärkeitä elementtejä: värejä, tunnelmaa, rytmiä ja sisällöllistä draamaa sekä näiden välistä jännitettä, ja toisaalta luovan työn yhteisöllisyyttä. Valokuvia täydentävät musiikkivideot, äänimaisema ja Vinskin omat tekstit sekä otteet suomalaisesta rocklyriikasta ja kirjallisuudesta. Yhdessä ne ilmentävät Vinskin kokemusta taiteellisesta työskentelystä: "Tunnetila on kuin lapsen kokemus ukonilmasta, jota hän katselee peloissaan ja kuitenkin turvassa kesämökin ikkunasta."

Näyttelyn nimi - Viiltävä voima, kuultava kauneus - kuvaa valon monipuolisuutta, johon kuuluu sekä häikäisevyys että herkkyys. Nimi on lainaus Sielun Veljien kappaleesta Talvi. Vinskin kädenjälki onkin näkynyt eniten juuri Sielun Veljien esiintymisissä. Lisäksi hän on suunnitellut valaistuksia, ääni- ja näyttämötekniikkaa monien muiden tunnettujen suomalaisyhtyeiden konsertteihin sekä teatteriesityksiin, monenlaisiin kulttuuritapahtumiin, julkisivuihin ja julkisiin tiloihin jo kolmenkymmenen vuoden ajan.

Mukaan valitut kuvaajat ovat Iris Bask, Stefan Bremer, Aimo Hyvärinen, Juha Metso, Saku Paasilahti, Pasi Pehkonen, Kari Riipinen, Kaj Salomaa, Sanni Seppo ja Niina Virkki.

Suomen valokuvataiteen museo
Projekti-tila