OPEN CALL: Yökuvia Vuosaaresta - Vuotalon 20-vuotisnäyttely

Asutko Vuosaaressa? Onko valokuvaus intohimosi? Kiinnostaako yökuvaus ja yölliset kuvausretket? Haluatko saada palautetta kuvistasi ammattikuvaajilta, keskustella muiden kuvista ja oppia uutta?

Kuva:  Hans von Schantz, Tapiola, sarjasta Enter Helsinki, 2007 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelmat

Vuotalon 20v. -juhlavuoden kunniaksi Vuotalo ja Suomen valokuvataiteen museo kutsuvat kymmenen yli 20-vuotiaalle intohimoiselle valokuvauksen harrastajalle mahdollisuuden osallistua Yökuvia Vuosaaresta -projektiin!

Edellytämme, että osallistuja:
- asuu Vuosaaressa
- työskentelee omalla digitaalikameralla tai kännykällä, jossa on mahdollisuus manuaalisäätöihin
- sitoutuu kaikkiin projektin tapaamiskertoihin
- kuvaa uusia kuvia itsenäisesti projektin aikana

Tarjoamme:
- ammattilaisten palautetta omista kuvista
- uusia näkökulmia yökuvaukseen
- vierailun Valokuvataiteen museon näyttelyihin
- luovuutta ja näkemystä ruokkivia harjoitteita ja sisältöjä
- mahdollisuuden saada omia kuvia esille projektiin liittyvään näyttelyyn Vuotalon galleriassa keväällä 2021

Avoimen haun kautta koottu ryhmä tapaa lokakuussa 2020 neljä kertaa Vuotalolla. Työskentely sisältää keskustelua kuvien äärellä, kohtaamisia muiden valokuvasta kiinnostuneiden kanssa ja sisällöllisiä sekä teknisiä vinkkejä yökuvaukseen. Kurssin ohjaa valokuvaaja ja taidepedagogi Salla Keskinen. Valokuvaajat Stefan Bremer ja Hans von Schantz vierailevat tapaamiskerroilla, kertovat työskentelystään ja antavat palautetta osallistujien kuvista. Ryhmä tekee myös museovierailun Valokuvataiteen museon Jari Silomäki: Tunteiden maantiede -näyttelyyn. Tapaamisten työskentelykieli on suomi.

Yhden tapaamisen kesto on 2h ja tapaamiset järjestetään keskiviikko-iltaisin Vuotalon galleriassa seuraavina ajankohtina:
ke 7.10. klo 18-20
ke 14.10. klo 18-20
ke 21.10. klo 18-20
ke 28.10. klo 18-20

Ryhmäläisten tulee sitoutua kaikkiin tapaamiskertoihin. Työskentely sisältää valokuvaamista tapaamiskertojen välissä. Korona-tilanteen sitä vaatiessa järjestämme tapaamiset etänä, jolloin osallistujilla tulee olla valmiudet ja tekniset mahdollisuudet keskustella videoyhteyden kautta.

Työskentelyn tuloksista ja museon yökuvaukseen liittyvistä kokoelmakuvista rakennetaan näyttely Vuotalon galleriaan keväällä 2021. Projekti on osallistujille maksuton.

Lähetä avoin max. A4 liuskan mittainen hakemus pdf-muodossa Vuotalon kulttuurituottaja Anna-Liisa Tasapurolle (anna-liisa.tasapuro@hel.fi) su 27.9 klo 24 mennessä. Myöhästyneitä hakemuksia ei huomioida. Kerro hakemuksessa kuka olet, mikä on suhteesi valokuvaan ja Vuosaareen ja perustele, miksi haluaisit olla osa Yökuvia Vuosaaresta -projektia. Voit liittää pdf-tiedostoon halutessasi yhden valokuvan. Valinnat tekee Vuotalon näyttelytyöryhmä yhdessä Valokuvataiteen museon edustajan kanssa.

Innostunein terveisin,
Suomen valokuvataiteen museo ja Vuotalo