28: Arktisia kuvia ennen ja nyt

Vasemmalla Tiina Itkonen, Leena Lindell keskellä, oikealla Erja Salo. Kuva: Virve Laustela
Tiina Itkonen (vasemmalla), Leena Lindell (keskellä), Erja Salo (oikealla). Kuva: Virve Laustela.

Valokuvataiteilija Tiina Itkonen ja Valokuvataiteen museon tutkija Leena Lindell keskustelevat matkakuvaamisesta Arktisilla alueilla Kuva ois kiva -podcastissa. Jakson juontaa Suomen valokuvataiteen museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: valokuvataiteilija Tiina Itkonen sekä Valokuvataiteen museolla tutkimustyötä tekevä tutkija Leena Lindell.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Arkistonauhoite: Valokuvataiteilija Marja Helanderin haastattelu Ideaalin perilliset -näyttelyn yhteydessä Suomen valokuvataiteen museolla vuonna 2018.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa:  SML:n kuva Tohtori Tannerista ja koltta Kosti Koputoffista Pilgaurilla, Petsamossa. Kuvaaja Ruth Toren.

Leena Lindellin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: John Møller, Arktisk Institut collection. Postikortti, kuvateksti "Grønland 1721-1921. Kajakmand med Helpels", inuiittiimetsästäjä perinteisessä hylkeennahka-asussa ja kajaakki. Valokuvaaja John Møller, 1900-1920-luku. Kortti julkaistu 200 vuotta Hans Egedesin Grönlantiin saapumisen muistoksi, joka merkitsi Grönlanin kolonialistisen aikakauden alkua.

Tiina Itkosen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Tiina Itkonen, Kasa valaan luita, Kaktovik, Alaska, 2015

Kuva: Suomen valokuvataiteen museon arkistokuva.

Kuva:Tiina ItkonenKuva: Tiina Itkonen, Kasa valaan luita, Kaktovik, Alaska, 2015

Kuva: Arktisk Institute
John Møller, Arktisk Institut collection.