Daguerreobase: 1800-luvun valokuvat avoimessa tietokannassa

Kristiinankaupungin raatimies Johan Felen ja puolisonsa Anna Helena tyttärineen. Daguerreotyyppi 1850-luvulta. Suomen valokuvataiteen museo / Alma ja Unio Hiitosen kokoelma.

Suomen valokuvataiteen museo on ollut mukana perustamassa 13 Euroopan maan yhteistä daguerreotyyppien tietokantaa. Daguerreobase-tietokanta kokoaa yhteen valokuvahistorian varhaisimman kulttuuriperinnön, joka käsittää eri puolilta Eurooppaa yli 25 000 kuvaa ja esinettä tietoineen sekä kirjallisuusviitteineen.

Daguerreotypia oli ensimmäinen kaupallisesti menestynyt valokuvausprosessi (1839-1860). Menetelmä on nimetty keksijänsä, Louis Jacques Mandé Daguerren, mukaan. Jokainen daguerreotyyppi on ainutkertainen. Kuva muodostetaan hopeoidulle kuparilevylle, ja on suojattu rasiaan tai kehyskoteloon. Daguerreotyyppit ovat tarkkoja ja teräviä kuvia, yksityiskohdat toistuvat hyvin.

Ensimmäinen suomalainen daguerreotyyppi kuvattiin vuonna 1842, se esittää Nobelin taloa Turussa.

Suomen valokuvataiteen museo on ollut mukana perustamassa yhteiseurooppalaista daguerreotyyppien tietokantaa

Daguerreobase-tietokanta kokoaa yhteen valokuvahistorian varhaisimman kulttuuriperinnön, joka käsittää eri puolilta Eurooppaa yli 25 000 kuvaa ja esinettä tietoineen sekä kirjallisuusviitteineen. Kaikille avoin tietokanta on myös Europeana-yhteensopiva, mikä takaa laajan näkyvyyden.

Daguerreobase on Euroopan unionin rahoittama yhteishanke. Sen muodostavat 18 eri toimijaa 13 eri Euroopan maasta. Mukana on sekä valokuvakokoelmia ylläpitäviä instituutioita että yksityisiä toimijoita.

Lataa itsellesi ilmainen tietopaketti daguerreotyypeistä

Osana hanketta olemme koonneet suomenkielisen tietopaketin, joka kertoo kattavasti sekä Daguerreobase-hankkeesta että daguerreotyypeistä. Tietopaketti tutustuttaa valokuvien valmistusmenetelmän historiaan aina kuvien aiheita ja daguerreotyyppien materiaaleja myöten. Se kertoo myös vaiheittain daguerreotyyppien valmistuksesta ja antaa ohjeita niiden oikeaoppiseen säilyttämiseen.

Tietopaketit:

Yhteistyökumppanit Suomessa

Valokuvataiteen museo on saanut valtavasti apua muilta tahoilta Daguerreobase-hankkeen toteuttamisessa. Yhteistyössä ovat olleet mukana Espoon kaupunginmuseoHelsingin kaupunginmuseo, Hämeenlinnan kaupungin historiallinen museoKansalliskirjastoKuopion kulttuurihistoriallinen museoKeski-Suomen museoMuseovirastoLappeenrannan kaupungin museot, Pietarsaaren kaupunginmuseoPohjanmaan museoPohjois-Pohjanmaan museoPorvoon museo, Raahen museo, Satakunnan museoSibeliusmuseoSvenska Litteratursällskapet i Finland, Turun museokeskus ja Åbo Academi. Lisäksi mukana on ollut yhdeksän yksityistä valokuvakeräilijää.

Kiitokset mukanaolosta kaikille museoille ja valokuvakeräilijöille!

Tule mukaan!

Daguerreobase etsii edelleen uusia daguerreotyyppejä tietokantaan. Kutsumme sinut jakamaan aarteesi turvalliseen ympäristöön. Kaikki hyötyvät yhteistyöstä:

• suurin osa olemassa olevista eurooppalaisista daguerreotyypeistä kerätään yhteen käyttäjäystävälliseen tietokantaan
  • julkiset ja yksityiset kokoelmat ovat kaikkien tavoitettavissa
  • voit jakaa tietoa ja kasvattaa omaa tietämystäsi
  • tietokannassa voi tehdä hakuja ja hankkia tietoa, myös suomeksi

Daguerreobase on tietokanta kaikille, joita kiinnostaa Euroopan monimuotoinen kulttuuriperintö.

Jos yhteistyö Daguerreobasen kanssa kiinnostaa tai haluat lisätietoa, ota yhteyttä:

Suomen valokuvataiteen museo
Laura Sallas
laura.sallas@fmp.fi
044 2740185

Tämä projekti on osittain rahoitettu Euroopan yhteisön ICT Policy Support Programmen (ICT PSP) tuella osana Competitiveness and Innovation Framework -ohjelmaa.

Muualla verkossa

Daguerroja ja muita tyyppejä Prahassa
Museojohtaja Elina Heikka vieraili Prahassa daguerreobase-hankkeen tiimoilta.