Valokuvataiteen museo K1 on avautunut!

Valokuvataiteen museo K1 sijaitsee Kämp Gallerian pohjakerroksessa. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Uuden näyttelytilan avajaisnäyttelyissä tarkastellaan identiteettien rakentamista kolmen vahvan naisen voimin.

Kanadalaisen Douglas Kirklandin (s. 1934) näyttelyissä esiintyy kaksi ikonista naista, jotka loivat vahvaa imagoaan valokuvien kautta. Tarinalliset 1960-luvun kuvasarjat Ilta Marilynin kanssa ja Coco Chanel päästävät katsojat seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka suhde valokuvaajan ja mallin välillä kehittyy, ja miten yhteistyöstä syntyy valokuvia, jotka jäävät elämään.

Nykyhetken perspektiiviä näyttelyihin tuo internetkulttuurissa syntynyt Munalissu. Impulsiivinen performanssihahmo on helsinkiläisen mediataiteilija Liisa Vääriskosken (s. 1991) feministinen alter ego ja taideprojekti, jossa toden ja fiktion välinen raja hämärtyy.

K1 täynnä elämyksiä

Kämp Gallerian uudistunut pohjakerros tarjoaa elämyksiä niin taiteen kuin ruoankin parissa. Näyttelytilan naapuriin ovensa avaa ravintola The Glass, jonka lautaselta löytyy reipasta Pohjolan bistroa. The Glassin menussa raaka-aineet tulevat läheltä ja mausteet kaukaa. Ravintolan toiminnassa korostuvat kestävän kehityksen arvot.

Keskeisen sijaintinsa vuoksi K1 toimii helppona kohtaamispaikkana. K1 on ihana hengähdystauko keskellä kauppakeskuksen laajaa tarjontaa. Meillä voi järjestää myös räätälöityjä tilaisuuksia uudessa Kamera-tapahtumatilassamme!

K1:n arkkitehtuuri vie meidät kameran ytimeen

K1:n logon K-kirjaimessa leikkimieliset rappuset tuovat kävijämme alas Kämp Gallerian näyttelykerrokseen. Portaita ylöspäin rullatessa he astuvat ulos maailmaan inspiraatiota ja ajattelemisen aihetta rikkaampina.

Logon sakaraiset portaat muistuttavat meitä pikseleistä, kun taas K1:n näyttelykerroksen arkkitehtuurissa tehdään kunniaa vuosituhannen vaihteessa päättyneelle filmiajalle. Ikkunaton näyttelykerros on muodoltaan kuin valtava kamera, jonka rengasmainen objektiivi on irrotettu ja asetettu erilleen kerroksen lipunmyyntitiskiksi.

K1:n seinät taipuvat nurkistaan kaarevina kuin perinteinen filmimateriaali, jota tuli kohdella varoen. Valo kameraan lankeaa kameraan kattoikkunoiden kautta valokuilusta.

K1 katsoo maailmaa valokuvan kautta!