Första utställningen på K1: Marilyn & Coco

Marilyn Monroe, Hollywood, 1961. ©Douglas Kirkland/Photo Op

K1 ser på världen genom fotografiet och undersöker vad fotografiet under sin historia gjort världen.

Finlands fotografiska museums nya utställningssal K1 öppnas för publik i bottenvåningen på Galleri Kämp den 20 augusti. K1:s öppningsutställning presenterar den kanadensiska fotografen Douglas Kirklands (f.1934) bildserier Coco Chanel och En kväll med Marilyn. Kirkland är en fotograf som gjort en lång karriär i Hollywoods filmvärld och som är känd särskilt som porträttör av världsstjärnor. Kirkland fotograferade Marilyn Monroe och Coco Chanel i början av 1960-talet när han arbetade för tidskriften Look i New York.

Bildserierna för fram två mycket olika ikoniska kvinnor, som förstod kraften i det visuella för att skapa associationer. Efter den legendariska fotosessionen En kväll med Marilyn klippte Marilyn Monroe sönder de fotografier som inte klarade sig genom hennes stränga kontroll. Aktrisen förverkligade sin starka vision av vilka bilder som bäst skulle fungera i uppbyggnaden av den Marilyn-gestalt som hon skapat. Coco Chanel, som redan nått mogen ålder, tillät inte Kirkland att följa hennes liv under Paris modevecka, innan den unga fotografen hade bevisat sina färdigheter som modefotograf för henne.

Ur dagens perspektiv sett erbjuder bilderna av Marilyn och Coco Chanel en fascinerande inblick i en hel tidsepok, då fotografiet genom bildreportagetidskrifter och reklamfoto hade blivit en central främjare av en modern, global konsumtionskultur. Kirklands sextio år gamla bildserier bär med sig såväl stjärnkulten i Hollywood som det parisiska modets historia. De berättande bildserierna En kväll med Marilyn och Coco Chanel låter åskådarna på nära håll följa hur man genom samarbete mellan fotograf och modell skapar karisma och hur man blir en ikon.

Douglas Kirklands utställningar visas på K1 20.8–20.12.2020.

Coco Chanel on her sitting room sofa Paris, 1962. ©Douglas Kirkland/Photo Op

Galleri Kämp går med K1 in i en ny tid

Eftersom en stor del av sommarevenemangen i Helsingfors avlysts, erbjuder utställningarna på K1 och det nya Galleri Kämp helsingforsarna utöver en fläkt av stjärnstoft också en ny plats att tillbringa tid på, träffa vänner och familj samt njuta av konst, mode, design och god mat. K1 har planerats av den prisbelönta arkitektbyrån Futudesign.

”Att skapa nya, intressanta platser i Helsingfors centrum är nu viktigare än kanske någonsin tidigare. Människorna måste ha någon orsak att återkomma, men så klart på ett tryggt och säkert sätt” påpekar Galleri Kämps köpcentrumchef Tanja Pasanen.

Galleri Kämp siktar tillsammans med Fotografiska museet på ett nytt sätt att verka, där olika slags kommersiella och icke-kommersiella funktioner och aktörer blandas. Fokus ligger på ansvarsfullhet, ett välkuraterat innehåll och social gemenskap. Samtidigt med K1 öppnas den nya restaurangen The Glass i Galleri Kämps bottenvåning. Den kan beskrivas med orden nordisk bistro med stark betoning på vegetariskt. Dessutom lovar The Glass skaffa den bästa rommen i världen till sin rombar. Restaurangen letar som bäst efter nya innovativa lösningar så att man efter den långa isoleringsperioden på ett säkert sätt kan komma för att njuta av gott sällskap, mat och dryck.

Öppningen av K1 har på grund av coronaepidemin flyttats från juni, vilket ursprungligen planerats, till augusti.

Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.