Nordsjö 21: Det nya vanliga

Bilder tagna av Kari och Tuija Mod visas på Köpcentret Columbus, Helsinki. Foto: Vuosaari 21

UUSI ARKI / DET NYA VANLIGA / THE NEW ORDINARY
Fotoutställning på köpcentret Columbus
5.12.2020 - 31.1.2021

Hej Liisa,
Hur mår du? Är allt OK? Här är allt bra. Jag har på sistone fått många samtal av gamla bekanta, som vanligen inte ringer. Också Riitta ringde när radion spelade All my loving och frågade om jag minns. Tydligen gör det här coronaviruset oss känsligare. Må bra och håll dig frisk!

Anna-Maija*

Våren 2020 vaknade vi alla till en ny vardag. Inom projektet Nordsjö 21 tog Nordsjöborna modigt itu med att ta tillvara förändringen och de känslor den väckte i text och foto. På köpcentret Columbus visas fotografier från hemstadsstigarna i Nordsjö, av platser som är viktiga för fotografen och av små stunder i vardagen. Vad är ett gott liv när något nytt och obekant förvandlar det bekanta till något annat?

Fotografer: Juhani Greinert, Kari Mod, Tuija Mod, Matti Pöhö, Arja Sääksmäki, och Anna-Maija, Hannu, Leo, Mikko, Raija, Sarita ja Tarja.

De som leder arbetet: fotokonstnärer Kastehelmi Korpijaakko, Noora Sandgren & Liisa Söderlund, producent Julia Hovi och teaterpedagog Malla Riionheimo.

NORDSJÖ 21 är ett gemensamt projekt kring samhällskonst mellan Finlands fotografiska museum, KOM-teatern och Klockriketeatern i Nordsjö 2019-2021. I samband med projektet ordnas i Nordsjö tvärkonstnärlig medskapande konstverksamhet, konstverkstäder, stads- och byevenemang samt offentlig konst tillsammans med lokala aktörer. Hösten 2021 kulminerar projektet Nordsjö 21 i ett antal konstevenemang som samlar skörden av det som skapats.

* Texten anknyter till övningen: ”Välj en bild från dina fotoalbum där en för dig viktig person förekommer. Skriv ett kort budskap till personen på brevpapper eller på ett postkort. Hurdana hälsningar vill du skicka personen om den här stunden och tiden?”

Facebook: Vuosaari 21 / https://fb.me/e/1JSk1UYqf
Instagram: @vuosaari21

UUSI ARKI / DET NYA VANLIGA / THE NEW ORDINARY
Kauppakeskus Columbus
Vuotie 45, 00980 Vuosaari, Helsinki
Avoinna ma-la 7-22, su 9-22
www.columbus.fi

Adress
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
Öppettider
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Adress
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
Öppettider
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.