Med handblixt rakt i nyllet

Markus Jokela: Kyrkslätt, 1992. Kromogen färgkopia. Finlands fotografiska museum.

Med det här fotografiet av ett kök i Kyrkslätt i början av 1990-talet taget av Markus Jokela (f.1952) vill vi uppmuntra alla våra läsare att kasta loss under vardagens höjdpunkter.

Tänk om vi lät bråtet synas och förevigade de vardagliga ritualerna. Det kan exempelvis vara den gemensamma kvällsvarden efter lördagsbastun (som kanske på den här bilden), mattpiskning, linnebyte, uppackning av inköp, tömning eller fyllning av diskmaskinen, matlagning eller sittande framför en gemensam favoritserie på tv i vardagsrummet.

Det grepp om bilden som Markus Jokela och de andra färgdokumentaristerna som inledde sin bana på 1980-talet hade får man genom att använda blixt och glömma det rådande ljuset. Man får överraskande perspektiv och nya vinklar på ett naturligt sätt när man också låter familjens minsta fotografera. Hur ser bilden av julfirandet ut när den är tagen under bordduken på julbordet eller hur nytt ser det egna hemmet ut fotograferat genom brevinkastet i dörren?

Jokela har arbetat som fotograf på Helsingin Sanomat sedan 1981 och har för dess månadsbilaga tillsammans med redaktören Ilkka Malmberg gjort reportage med Finlandsmotiv om en vanlig medelklassvardag. Om hur finländarna tillbringar sin semester på nya sätt, om hur lördagen ser ut i familjen, om pizzan som en ny finsk nationalrätt och om servicestationer som tar hand om människor men inte bilar. Så här beskriver Jokela och Malmberg sina teman.

Sommaren 2008, när Markus Jokela hade sin utställning ”Jotain on tapahtunut” (”Något har hänt”) på Fotografiska museet, sammanfattade han sina tankar om fotograferandet: ”Bildreportaget är för mig en kungsgren inom journalistiken. I ett bildreportage behöver bilderna inte ropa ut en förenklad sanning. Bilderna i reportaget kan viska och fråga. Man kan återkomma till dem. Det som har förevigats med kameran har skett. Fotografen har inte hittat på det. Men reportagefotografen måste fotografera allt såsom han eller hon ser det själv. Reportaget är personligt. Ett bildreportage är ett dåligt medel för att berätta om komplicerade fakta i världen, men det kan ge upplevelser som består.”

Erja Salo, intendent, publikarbete

Källor:
Merja Salo: Jotain on tapahtunut...mutta mitä? I boken Markus Jokela, Jotain on tapahtunut. Musta Taide 4/2009.

Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.