(c) Heidi Piiroinen

Heidi Piiroinen
De osynliga – sagan om en tiggarfamilj

Vem är de? Varifrån kommer de? Vad har de för ärende? År 2007 slog sig ett antal udda människor ned i stadsbilden i Helsingfors och några andra finska städer. Några liknande hade man inte tidigare sett i våra nordliga avkrokar.

Fotografen Heidi Piiroinen samt journalisten och författaren Kimmo Oksanen har under 10 års tid följt den romska kvinnan Mihaela Stoicas och hennes familjs och släkts liv i Finland, Rumänien, Grekland, Estland och Frankrike. Stoica kommer från Transsylvanien.

Hon kom till Helsingfors 2007 från byn Cetatea de Baltă för att tigga. Hon födde sitt första barn i Helsingfors i februari 2008, på sin egen 17-årsdag. Nu är hon mor till tre barn och bor i Helsingfors. Hon har inte gått i skola själv och kan varken läsa eller skriva. Hennes äldsta barn går i skola i Helsingfors. Har han hopp om en bättre framtid?

Via Mihaelas personhistoria griper upphovsmakarna allt djupare in i samhället, i Rumänien, i Europa och i mottagandet av romerna i Finland. Med text och bilder går Oksanen och Piiroinen på djupet med orsakerna till gatutiggeriet, livsmiljön och livsvillkoren i Transsylvanien; med familjerna, släkterna, Rumänien och varför människor lämnar sina hem för att tigga i Västeuropa.

Samtidigt med fotoutställningen, i februari 2018, ges Oksanens och Piiroinens bok Ohikuljetut – erään kerjäläisperheen tarina (De förbigångna – en tiggarfamiljs historia) ut på WSOY:s förlag.

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, Helsingfors

7.2.–20.5.2018
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.