Francesca Woodman, Untitled, Providence, Rhode Island, 1975-78 © George and Betty Woodman

Francesca Woodman
Om att vara en ängel

Den amerikanska fotografen Francesca Woodman (1958–1981) skapade en värld av intima och känslostarka bilder under sitt intensiva, korta liv – hon avled vid endast 22 års ålder.

Änglar var ett motiv som den unga amerikanska fotografen Francesca Woodman (1958–1981) återvände till flera gånger under sin karriär. I bilden On Being an Angel (1976) har hon böjt sig bakåt och låtit ljuset falla ner på sin vita kropp. Året efter gjorde hon en ny version, men där syns hennes ansikte och bilden har en mörkare ton. Änglarna är bara ett exempel på Francesca Woodmans metod att använda sin egen kropp och sitt ansikte i olika iscensättningar. Under några intensiva år före sin alltför tidiga bortgång hann hon skapa en samling fascinerande fotografiska bilder.

Francesca Woodmans produktion brukar delas in i fem perioder: de tidiga arbetena, åren på Rhode Island School of Design i Providence, vistelsen i Italien, som stipendiat på MacDowell Colony och slutligen tiden i New York från 1979 fram till hennes död. Denna utställning innehåller 102 fotografier och en video med sex korta filmer. I urvalet är de flesta motivgrupper och serier representerade. Woodman arbetade ofta i miljöer som rivningshus, och hon använde sig gärna av speglar och glas, vilka skapar en surrealistisk, emellanåt klaustrofobisk känsla. Motiven är intima och intrycket förstärks av bildernas mindre format.

Det som återkommer i nästan alla texter och minnen av Francesca Woodman är hennes ungdom. Hur kunde en så ung människa skapa så starka och komplexa bilder? Hon beskrivs som ovanligt begåvad och har liknats vid ett underbarn. Bilderna anknyter till historia och till fotohistorien, men speglar sin samtid och öppnar upp mot nya tolkningar. Hon är djupt personlig och därmed blir hennes teman också allmängiltiga. Om att vara en ängel handlar om allt detta.

Kurator: Anna Tellgren

Utställningen är producerad av Moderna Museet, Stockholm.

Utställningen ingår i programmet för Helsingfors festspel.

Alla fotografier i utställningen har lånats in från George och Betty Woodman, The Estate of Francesca Woodman, New York. Fotografierna är ”Estate prints” framställda i New York från 2000 till 2015. De är monterade och ramade på Moderna Museet i Stockholm.

Francesca Woodmans svartvita fotografier i mindre format är alla gelatinsilverfotografier. Serien med de åtta färgfotografierna och de fyra ur serien Swan Song är digitalt exponerade färgfotografier typ C. De fem fotografierna i storformat är pigmentbaserade bläckstråleutskrifter från originaldiazotyper.

Finlands Fotografiska Museum
1. våningen

Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, Helsingfors

24.8.–15.10.2017
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.