5: Muuttaako #MeToo valokuvaa?

Podcastin viidennessä jaksossa pohditaan miten #MeToo -ilmiö on vaikuttanut valokuvamaailmaan.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Valokuvataiteilija Vilma Pimenoff sekä Valokuvataiteen museon museopedagogi Jemina Lindholm.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

#metoo koskettaa kaikkia sukupuolesta tai seksuaalisuudesta riippumatta. Pahoittelemme sitä, että jaksossa vahvistetaan tältä osin binääristä sukupuolikäsitystä ja jätetään ei-binääristen ihmisten kokemus keskustelun ulkopuolelle.

Kolme naista seisoo vierekkäin kivisen seinän edessä.

Vilma Pimenoff, Erja Salo ja Jemina Lindhom

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Kalle Kultala: Somero, 1965 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Vilma Pimenoffin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Method-pesuaineen mainos aikakausilehdessä, 2019.

Jemina Lindholmin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Hinni Huttunen: Self-portrait in a bikini, 2017.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Victor Barsokevitsch, Tyyne Böök, Fabian Suomela, Kalle Kultala, Tyyne Savia.

Arkistonauha museon kokoelmista: Pekka Kyytinen ja Aili Heinonen haastattelevat valokuvaaja Tyyne Böökiä, 1962.

Muuta jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla: Queer/Crip -teemaopastukset

Muuta jaksoon liittyvää: Kulttuuria kaikille ja feministinen pedagogiikka

 

Mustavalkoisessa, tummassa kuvassa nainen poseeraa metsässä kokovartalopitsiasu päällään. Toisessa kädessä hänellä on lyhty.

Kalle Kultala: Somero, 1965 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Mainos, jossa kuva lyhyeen punaiseen mekkoon pukeutuneesta naisesta sidottuna kettingillä puuhun. Naisella on kyltti, jossa lukee punaisilla, isoilla kirjaimilla STOP. Mainoksessa on ylhäällä otsikko, beauty queen. green machine. Kuvan alapuolella lukee, fashionista. activista. se on Penelopen mantra. peony blush pyykinpesuaineemme ei suostu kompromisseihin. värit pysyvät värikkäinä kasviperäisillä, biohajoavilla ainesosilla+ pullo tehty 100% kierrätysmuovista. sano kyllä kestävälle kehitykselle tyylillä. korot valinnainen lisävaruste. #LookGoodDoBetter

Method-pesuaineen mainos aikakausilehdessä, 2019.

Nainen mustissa bikineissä seisoo laiturilla ja katsoo suoraan kameraan. Hänellä on vakava ilme ja toinen käsi lantiolla. Hänen takanaan näkyy vettä ja vastarannalla metsää.

Hinni Huttunen: Self-portrait in a bikini, 2017.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Valtiotieteiden tohtori Eemeli Hakoköngäs ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat siitä, milloin valokuva on fake news.
Collection pick
A fashion piece published in Suomen Kuvalehti magazine in May 1965: “New Lace without Arsenic” was shot at a summer cottage by photographer Kalle Kultala.
Collection pick
In June 1970, Apu magazine published an article illustrated by Kalle Kultala (1924–1991). Kultala captured a Peeping Tom a hundred metres away, sneaking around behind the fence at the Seurasaari nudist beach. At the same time, he unashamedly took snapshots of the naked women on the beach.
Collection pick
Kalle Kultalan 1960-luvun kuvista huomaa, että Suomen vanhimman huvipuiston Linnanmäen luonne on vuoristoradan vieriessä muuttunut.
Address
The Cable Factory
Kaapeliaukio 3, 00180 Helsinki
See on the map The Cable Factory
Opening hours
Tue–Fri 11 am – 7 pm, Sat–Sun 11 am – 6 pm
Tickets
16/6/0 €
Museokortti
Under 18 y.o. free admission