6: Milloin valokuva on fake news?

Podcastin kuudennessa jaksossa valtiotieteiden tohtori Eemeli Hakoköngäs ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat siitä, milloin valokuva on fake news.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Valtiotieteiden tohtori Eemeli Hakoköngäs sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Kolme henkilöä seisoo ulkona kivisen seinän edessä.

Erja Salo, Eemeli Hakoköngäs ja Sofia Lahti

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: I.K. Inha: Uhut, Jamasen veljekset, 1894 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Eemeli Hakoköngäksen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

@erictucker, Twitter, 2016.

Sofia Lahden tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Utu-Tuuli Jussila: Limb-O-Rama, 2018 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Limb-O-Rama Instagram-tili

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Thérèse Bonnay, Kaius Hedenström, Aarne Tenhovaara.

Jaksossa mainitut tutkijat: Peter King, Liina Puustinen, Janne Seppänen.

Arkistonauha museon kokoelmista: Reijo Porkka haastattelee valokuvaaja Eino Mäkistä, 1977 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksoon liittyviä artikkeleita:

Retusointi Neuvostoliitossa

How Fake News goes viral

Mustavalkoisessa kuvassa kaksi vanhaa parrakasta miestä (veljekset) istuvat pirtissä vastakkain toisiaan. He pitävät toisiaan käsistä kiinni. Toinen veljistä katsoo kameraan, mutta toinen katsoo veljeään.

Kuvakaappaus twiitistä tililtä nimeltä erictucker marraskuun 9. päivä 2016. Twiitissä sanotaan Anti-Trump protestors in Austin today are not as organic as they seem. Here are the busses they came in. #fakeprotests #trump2016 #austin. Twiitissä on kolme kuvaa, oissa on valkoisia busseja jonossa.

@erictucker, Twitter, 2016.

Ylhäältäpäin otettu kuva kadulta. Katuun heijastuu kokonainen ihmisen varjo, mutta ihmisestä näkyy glitchin takia vain jalat polvesta alaspäin.

Utu-Tuuli Jussila: Limb-O-Rama, 2018 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Viestintätieteiden apulaisprofessori Asko Lehmuskallio ja museon kokoelmaintendentti Anni Wallenius keskustelevat valokuvan sekä valvonnan suhteesta.
Kokoelmanosto
Kuvien muokkaus on ollut taitolaji jo kauan ennen photoshoppausta.
Kokoelmanosto
Petteri Bülowin, Juha Saaren ja Touko Yrttimaan digitaalisesti muokatut valokuvat saivat vuonna 1990 ristiriitaisen vastaanoton.
Kokoelmanosto
Kontrastina tämän päivän someen IRC-Galleria nähdään usein jo menetettynä, todellisen aitouden alttarina.
Kokoelmanosto
Suosikki-lehden sivuilla kaksi valokuvaa todistaa maailmantähden vierailusta pääkaupunkiimme, vai todistaako?