5: Muuttaako #MeToo valokuvaa?

Podcastin viidennessä jaksossa pohditaan miten #MeToo -ilmiö on vaikuttanut valokuvamaailmaan.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä

Vieraina: Valokuvataiteilija Vilma Pimenoff sekä Valokuvataiteen museon museopedagogi Jemina Lindholm.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

#metoo koskettaa kaikkia sukupuolesta tai seksuaalisuudesta riippumatta. Pahoittelemme sitä, että jaksossa vahvistetaan tältä osin binääristä sukupuolikäsitystä ja jätetään ei-binääristen ihmisten kokemus keskustelun ulkopuolelle.

Kolme naista seisoo vierekkäin kivisen seinän edessä.

Vilma Pimenoff, Erja Salo ja Jemina Lindhom

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Kalle Kultala: Somero, 1965 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Vilma Pimenoffin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Method-pesuaineen mainos aikakausilehdessä, 2019.

Jemina Lindholmin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva:

Hinni Huttunen: Self-portrait in a bikini, 2017.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Victor Barsokevitsch, Tyyne Böök, Fabian Suomela, Kalle Kultala, Tyyne Savia.

Arkistonauha museon kokoelmista: Pekka Kyytinen ja Aili Heinonen haastattelevat valokuvaaja Tyyne Böökiä, 1962.

Muuta jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla: Queer/Crip -teemaopastukset

Muuta jaksoon liittyvää: Kulttuuria kaikille ja feministinen pedagogiikka

Mustavalkoisessa, tummassa kuvassa nainen poseeraa metsässä kokovartalopitsiasu päällään. Toisessa kädessä hänellä on lyhty.

Kalle Kultala: Somero, 1965 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Mainos, jossa kuva lyhyeen punaiseen mekkoon pukeutuneesta naisesta sidottuna kettingillä puuhun. Naisella on kyltti, jossa lukee punaisilla, isoilla kirjaimilla STOP. Mainoksessa on ylhäällä otsikko, beauty queen. green machine. Kuvan alapuolella lukee, fashionista. activista. se on Penelopen mantra. peony blush pyykinpesuaineemme ei suostu kompromisseihin. värit pysyvät värikkäinä kasviperäisillä, biohajoavilla ainesosilla+ pullo tehty 100% kierrätysmuovista. sano kyllä kestävälle kehitykselle tyylillä. korot valinnainen lisävaruste. #LookGoodDoBetter

Method-pesuaineen mainos aikakausilehdessä, 2019.

Nainen mustissa bikineissä seisoo laiturilla ja katsoo suoraan kameraan. Hänellä on vakava ilme ja toinen käsi lantiolla. Hänen takanaan näkyy vettä ja vastarannalla metsää.

Hinni Huttunen: Self-portrait in a bikini, 2017.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Podcast
Valtiotieteiden tohtori Eemeli Hakoköngäs ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat siitä, milloin valokuva on fake news.
Kalle Kultalan muotikuva raportoi sukkamuodin uutuuksista kesällä 1965
Kokoelmanosto
Kolme toverusta lähtee kesälauantaina Helsingin rantavesille veneilemään. Yksi heistä on valokuvaaja Kalle Kultala.
Kokoelmanosto
Tuija Lindströmin kuvasi Christer Strömholmin, Ruotsin ehkä tunnetuimman valokuvataiteilijan ja valokuva-alan vaikuttajan.
Kokoelmanosto
Kalle Kultalan 1960-luvun kuvista huomaa, että Suomen vanhimman huvipuiston Linnanmäen luonne on vuoristoradan vieriessä muuttunut.