Menneet klubit: K1-keskusteluklubi: Miten meidän tulisi nähdä metsämme?

Miten meidän tulisi nähdä metsämme?

Muuttuuko metsän arvo? Säilyykö puuntuotanto pääasiallisena metsän merkityksen antajana?

Valokuvataiteen museon K1-klubi muuntuu keskusteluareenaksi, kun Pohjoistuulen metsä -näyttelyn taiteilijat Sanni Seppo ja Ritva Kovalainen kutsuvat asiantuntijoita keskustelemaan kanssaan metsien merkityksestä:

"Metsän merkitystä ja sen käsittelyä on Suomessa viimeisen sadan vuoden ajan ensisijaisesti määrittänyt metsäteollisuuden kasvun mahdollistaminen ja sen tukeminen. Vaikka 1990-luvulla kirjattiin tavotteisiin taloudellisen tehokkuuden rinnalle ekologinen ja sosiaalinen kestävyys, ei puuntuotantotavoitteista ole tingitty. Metsien ekologinen tila on jatkanut heikkenemistään metsätalouden parantuneesta luonnonhoidosta huolimatta.

Pitäisikö metsän merkityksen ja metsään kohdistuvien tavotteiden muuttua?

Tarvitsisimmeko metsän merkityksen määrittelyyn uuden ekologisen paradigman, joka myöntäisi ihmisen olevan riippuvaisuussuhteessa muihin eliölajeihin nähden ja joka ottaisi ympäristön asettamat rajat huomioon?

Kykenemmekö muuttamaan metsäsuhdettamme kun teollisuuden uudet investoinnit tarvitsevat entistä enemmän puuta ja samanaikaisesti alati kasvava kuormitus ylittää luonnon kantokyvyn?

Minkälaista muutosta tarvitsemme? Miten muutos olisi mahdollinen?"

Keskustelua johtavat valokuvataiteilijat Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo, jotka ovat usean vuosikymmenen ajan käsitelleet teoksissaan suhdettamme metsään.

Keskustelijoina:
metsäekologian lehtori ja tietokirjailija Petri Keto-Tokoi, TAMK
metsäneuvos, yksikön päällikkö Erno Järvinen, Maa- ja metsätalousministeriö

K1-keskusteluklubi Valokuvataiteen museon K1n ja The Glass -ravintolan tiloissa torstaina 15.9.2022 klo 19.30-21

Keskusteluklubille on museon pääsymaksu 12/6 €/ Museokortti
(alle 18-vuotiaille vapaa pääsy)

Keskustelu lähetetään myös striimattuna seurattavaksi verkossa. Livestriimi on lähetetty tältä sivulta tilaisuuden alkaessa 15.9. klo 19.30.

Kuva: Ritva Kovalainen: Utua kuusikossa, 2018.

K1

Kämp Galleria, Mikonkatu 1, 00100 Helsinki