Katuvalokuvauskierros Taru Latva-Pukkilan kanssa 29.6.

Katuvalokuvaus – mitä se on? Mikä hyvässä katuvalokuvassa on tärkeää? Katuvalokuvaus liittyy erottamattomasti valokuvauksen historiaan ja se on voimissaan tänäkin päivänä. Suomen valokuvataiteen museon järjestämät katuvalokuvauskierrokset tutustuttavat katukuvauksen saloihin, opettavat havaitsemaan usein huomaamattomiksi jääviä asioita ja vangitsemaan todellista katuelämää. Kierroksia vetävät katuvalokuvaajat ja urbaanista maisemasta inspiroituvat taiteilijat Kasperi Kropsu, Negin Hosseini, Rahul Thakuri ja Taru Latva-Pukkila, jotka jakavat näkemyksensä ja parhaat vinkkinsä. Kierroksia järjestetään kesäkauden 2022 kuluessa suomen ja englannin kielillä.

Keskiviikon 29.6. Katuvalokuvauskierros opastaa katukuvauksen saloihin katukuvaaja Taru Latva-Pukkilan johdolla. Kierroksella kuljetaan Helsingin keskustassa, kuullaan hänen kuvausprosessistaan, lempipaikoistaan ja reiteistään ja saadaan vinkkejä aiheisiin, kuvakulmiin ja rinnastuksiin. Kierroksen kuluessa kuvataan omalla laitteella (kamera tai puhelin), opitaan uusia katsomisen tapoja tutuksikin käyneissä maisemissa ja inspiroidutaan ympäristöstä.

Taru Latva-Pukkila on 2003 Helsinkiin muuttanut maalaistyttö, josta on kasvanut Helsingin kadut haltuun ottanut katuvalokuvaukseen erityisesti suuntautunut valokuvaaja, jolle ympäristön dokumentointi valokuvaamalla on osa elämäntapaa. Tarun tausta on designin parissa, mutta valokuvauksesta on tullut luova tapa ja työväline kertoa tarinoita ja kuvittaa elämän päiväkirjaa. Taru päätyi katukuvauksen pariin Instagramin kautta, tutustuttuaan 2012 vuodesta lähtien aiheeseen perehtyneisiin kuvaajiin. Aiheen historia, tekniikka ja suuret mestarit eivät olleet silloin vielä tuttuja, vaan aiheeseen tutustuminen lähti aidosti liikkeelle kokeilusta ja kiinnostuksesta ympäristöön, sen tapahtumiin ja erityisesti ihmisiin osana ympäristöä, Päiväkirjamainen taltiointi on myös osa häntä matkoilla ja silmiä avaavaa on se, että arki on arkea kaikkialla ja tarinoilla niistä voi luoda luksusta. Näiden tarinoiden taltiointiin Taru käyttää niin mobiililaitteita kuin erilaisia kameroita.

Miten oppia näkemään se, että arki on kaunista, arjessa kulkevat ihmiset ovat upeita ja kaikilla meillä on tarina kerrottavana. Kerromme sen itse tai annamme jonkun muun kertoa sen. Sattumalla on aina sormensa pelissä ja sen huomaa varmasti, kun tutustut katukuvaukseen ja annat sen viedä mukanaan. Lähde liikkeelle Tarun ja museon tiimin kanssa ja pääset tutustumaan Tarulle tärkeisiin paikkoihin, ja kuulet, mikä tekee niistä erityisen tärkeitä hänelle kuvaajana. "

Taru Latva-Pukkila Instagramissa

Osallistujia kehotetaan jakamaan kuviaan kävelyn aikana Instagramissa tunnisteella #valokuvamuseophotowalk

Kierros kestää yhteensä noin kaksi tuntia. Mukaan tarvitset oman laitteen (kamera tai puhelin) ja säänmukaiset vaatteet. Tapahtuma on suomenkielinen.

Lähtöpaikka: Valokuvataiteen museon K1, Kämp Gallerian pohjakerros, Mikonkatu 1. Kokoonnumme museon lipunmyyntitiskin luona.

• Hinta: 12/6/0 EUR (Museon pääsymaksu)
  • HUOM! Maksu tapahtuu museon infopisteellä, joten tulethan ajoissa paikalle.
  • Mukaan mahtuu 12 hlö ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen aukeaa kaksi viikkoa ennen tapahtumaa ja sulkeutuu kun tapahtuma on varattu täyteen. Ilmoittautuminen on sitova.

Linkki ilmoittautumiseen

Mukaan päässeille lähetämme vahvistuksen ja lisätiedot kierroksesta sähköpostitse. (Huom! Tarkistathan roskapostilaatikon!)

Noudatamme kaikissa tilaisuuksissamme turvallisemman tilan periaatteita.

Kuva: Taru Latva-Pukkila

K1