I love you, you big dummy

Valokuvaaja Ben Kailan kirjojen luonnokset ja taittomallit kertovat kirjojen suunnitteluprosessista, jossa kirjan koko, muoto, materiaalit ja sisältö löytävät toisensa monien vaiheiden kautta.

Nykyisin suomenkielisessäkin puheessa käytetään kirjaluonnoksesta, taittosuunnitelmasta tai erityisesti kirjan lopullista kokoa ja muotoa havainnollistavasta mallikappaleesta termiä dummy. Sanan yleisemmät merkitykset, kuten puhumaton, hölmö, kolaritestinukke tai vatsastapuhujan nukke, heijastelevat sen etymologista alkuperää, joka on mykkää merkitsevä dumb. Onhan kirjan mallikappalekin tietysti jossakin mielessä vaitonainen verrattuna lopulliseen teokseen - siitä saattaa vielä puuttua tekstiä, kuvia tai ainakin viimeisteltyä ilmaisuvoimaa. Dummyt ovat viime vuosina nousseet entistä enemmän tekijöiden työhuoneilta huomion kohteiksi: valokuvajärjestöt ja festivaalit järjestävät dummy-kilpailuja, joissa voittaja saa kirjalleen julkaisusopimuksen.

Valokuvataiteen museon kokoelmiin on vuosien varrella saatu muutamia valokuvakirjojen taittoluonnoksia. Luonnos- ja malliversioiden kautta avautuu näkymä kirjojen suunnitteluprosessiin, jota on valmiin kirjan edessä vaikea kuvitella. Toivotunlainen lopputulos vaatii lukuisia valintoja: sisällön ja graafisen ilmeen ohella täytyy etsiä esimerkiksi niitä parhaiten tukevaa paperilaatua, painovärejä ja sidontaa tai nidontaa. Käsityön osuus suunnittelussa on vähentynyt, kun tietokoneen taitto-ohjelmilla voi ohittaa monet leikkely- ja liimausvaiheet, mutta lopputulos on kuitenkin aineellinen. Taiteilijan täytyy edelleen tunnustella paperia ja tuntea käsissään kirjan mittasuhteet - ja nauttia siitä, kuten valokuvataiteilijat Kristoffer Albrecht ja Taneli Eskola muistuttavat kirjassaan Silmin kosketeltavaa (2011).

Jotkut kirjaluonnokset ovat ainakin toistaiseksi jääneet toteutumattomiksi unelmiksi. Valokuvaaja K-G Roosin kaunis ja voimakas dokumentaarinen valokuvakirja Sisiliasta jäi aikanaan vaille kustantajaa Roosin monista yrityksistä huolimatta. Roos antoi taittosuunnitelmassaan kuville runsaasti tilaa, mutta tekstit olivat myös tärkeitä: niissä Roos pystyi kertomaan tavoitteistaan ja taustoittamaan kuvausaikana vallinneita poliittisia ja sosiaalisia olosuhteita. Kirjan kuvatekstit ovat kadonneet, mutta Roosin vuonna 1959 käsin kokoama taittoluonnos on tallessa museon kokoelmissa. Luonnos on digitoitu kokonaisuudessaan. Se pääsi myös vitriinissä yleisön nähtäväksi Valokuvataiteen museossa vuonna 2012 näyttelyssä K-G Roos: Mafia, Marimekko ja Mannerheim.

Aukeama taittosuunnitelmasta. K-G Roos, 1959. Suomen valokuvataiteen museo, D1986:63/259a.

Valokuvaaja Ben Kaila on lahjoittanut museolle useita erilaisia taittoluonnoksia, joiden kautta hän on työstänyt lopulliseen kirjamuotoon teoksiaan Siirtosuomalainen (1994), Kysymys vähästä (1996), Koditon (2002), Valokuvia (2008) ja Das Berlin Buch (2015). Kailalle kirja on keskeinen valokuvailmaisun muoto, jonka suunnittelua hän on myös opettanut. Opetuksessakin kirjaluonnoksille on ollut käyttöä.

Yksityiskohta taittosuunnitelmasta kirjaan Kysymys vähästä. Ben Kaila, 1996. Suomen valokuvataiteen museo, D2013:45.

Jokaisella dummylla on ollut oma käyttötarkoituksensa kirjan kehitysvaiheissa: yhtä on käytetty apurahahakemuksen liitteenä, toinen annettu kirjan tekstiosuuden kirjoittajalle työkappaleeksi. Yksi koekappale on valmistettu paperin tai painovärien testausta ja toinen kuvien sijoittelua varten. Erilaisia kansimateriaaleja ja kansikuvia on pitänyt vertailla. Dummyista ilmenee sekin, miten kirjan mittasuhteet ja jopa sen nimi ovat saattaneet muuttua useampaan kertaan. Yhdessä muiden versioiden kanssa dummy ei olekaan mykkä, vaan moniääninen kertomus kirjan synnystä.

Taittoluonnoksia kirjaan Das Berlin Buch. Ben Kaila, 2015. Suomen valokuvataiteen museo, D2018:71.

Teksti: Sofia Lahti, kokoelma-amanuenssi, syyskuu 2018

Lähteet:
Ben Kaila, museon kokoelmatietokanta
Kristoffer Albrecht & Taneli Eskola, 2011: Silmin kosketeltavaa. Valokuvaajien kuvateoksia. Aalto-yliopiston Taideteollisen korkekoulun julkaisusarja B 103.
Taneli Eskola, 2009: Valon aakkoset. Valokuvakirja Suomessa. Suomen valokuvataiteen museo.
Taneli Eskola, 2003: Kuvan kirjoja. Suomen painettua valokuvataidetta. Musta taide 4/2003.
Maria Faarinen, 2012: Tavallisten ihmisten Helsingistä katkeraan Sisiliaan: K-G Roos ja yhteiskunnallinen dokumentarismi. Kirjassa K-G Roos 1937-1976. Suomen valokuvataiteen museo.
Sari Karttunen, 2005: Suomalainen valokuvakirja. Valtion jakaman laatutuen vaikutukset valokuvakirjallisuuteen. Taiteen keskustoimikunnan julkaisuja 29.

Kuvat taittosuunnitelmista: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo 2018

Otsikko: Captain Beefheart & The Magic Band, 1970

Ben Kailan kirjadummyja oli esillä mininäyttelyssä vitriinissä Suomen valokuvataiteen museon kirjastossa Designviikolla 11.-13.9.2018. Kirjastossa voi vierailla ilman ajanvarausta ti 11.9.2018 klo 13-18, ke 12.9. klo 13-20 ja to 13.9. klo 13-18.
Bring your own dummy! -tapahtumassa katsottiin yhdessä uusia kirjaluonnoksia museon Prosessi-tilassa keskiviikkona 12.9.2018 klo 18-20.

Kokoelmanosto
Valokuvataiteen museon uusi kokoelma-aarre on daguerreotyyppi, jossa poseeraa taistelussa kasvoihin haavoittunut luutnantti Schatelowicz.
Tapahtumat
ke 12.9. klo 18–20. Oletko kiinnostunut oman valokuvakirjan tekemisestä? Dummy on valokuvakirjan prototyyppi, mallikappale jonka avulla kirjasuunnitelmat saavat konkreettisen muodon. Valokuvataiteen museon dummy-iltaan kuka vain voi tuoda esiteltäväksi oman dummynsa. Palautetta antavat Photobooks from Finlandin -yhteisön Johannes Romppanen ja Karoliina Paatos.
Kokoelmanosto
Kesällä 1983 valokuvaaja Ben Kaila oli jälleen Berliinissä. Spree-joen rannan lähistöllä hänen silmiinsä osui huikea ”valkoisen valon hehku”.
Kokoelmanosto
Toimittaja ja valokuvaaja K-G Roos matkusti kesällä 1967 Kiinaan ruotsalaisen opiskelijaryhmän mukana. Matka tallentui pinnakkaisarkeille.