Kannanotto venäläisten taiteilijoiden puolesta: Taiteilija ja feministiaktivisti Daria Apahontšitš joutui Venäjän ulkomainen agentti -rekisteriin muun muassa Suomen valokuvataiteen museolta saamansa näyttelykorvauksen takia

Daria Apahontšitš Suomen valokuvataiteen museossa maaliskuussa 2019. Kuva: Virve Laustela, Suomen valokuvataiteen museo, 2019.

Suomen valokuvataiteen museo ja Poliittisen valokuvan festivaali ovat julkaisseet kannanoton venäläisten taiteilijoiden puolesta. Kannanotossa festivaali ja museo puolustavat taiteen vapautta ja osoittavat solidaarisuutta pietarilaiselle taiteilija ja aktivisti Daria Apahontšitšille.

Kannanotto Suomen valokuvataiteen museon sivuilla.

Kannanotto Poliittisen valokuvan festivaalin sivuilla.

Venäjän oikeusministeriö lisäsi Daria Apahontšitšin niin kutsuttuun ulkomaisten agenttien rekisteriin 28. joulukuuta 2020 antamatta tuolloin tarkempia syitä rekisteriin joutumiselle. Tällä viikolla oikeusministeriö selvensi syitä rekisteriin lisäämiseen. Syiden joukossa on Apahontšitšin Suomen valokuvataiteen museolta saama näyttelypalkkio.

Venäjän lain mukaan henkilö, yhteisö tai media voi joutua ulkomaisen agentin rekisteriin, jos tämä saa rahoitusta ulkomailta ja harjoittaa poliittista toimintaa levittämällä tietoa tai materiaaleja. 28. joulukuuta 2020 listalle lisättiin ensimmäistä kertaa yksityishenkilöitä.

Apahontšitš oli Poliittisen valokuvan festivaalin vieraana vuonna 2019. Apahontšitšin teossarja Relax for Men oli osa Poliittisen valokuvan festivaalin Mahdollisuus-näyttelyä Suomen Valokuvataiteen museossa. Apahontšitšin teossarja käsitteli seksityön mainostamista julkisessa tilassa tämän kotikaupungissa Pietarissa.

Apahontšitš, kuten muutkin Poliittisen valokuvan festivaalin näyttelyyn osallistuvat taiteilijat, sai festivaalilta 500 euron suuruisen näyttelykorvauksen. Näyttelykorvauksen maksaminen näyttelyyn osallistuvalle taiteilijalle on yleinen käytäntö.

Poliittisen valokuvan festivaalin ja Suomen valokuvataiteen museon mukaan venäläisten taiteilijoiden kansainvälisen työskentelyn on oltava mahdollista myös jatkossa, eikä sen tulisi vaarantaa taiteilijan asemaa kotimaassa. On myös ehdottoman tärkeää, että taiteilijan ulkomailla tekemästä työstä voidaan maksaa tälle palkkio. Taiteilijalla tulee olla oikeus ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin sekä taiteessaan että vapaa-ajallaan.

Lisätiedot:

Kerttu Matinpuro, tuottaja, Poliittisen valokuvan festivaali