17: Valokuva/elokuva

Elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa ja Valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija Jaakko Laasanen keskustelevat valokuvan ja elokuvan yhteyksistä.

Vieraina: Elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa ja Valokuvataiteen museon viestintäasiantuntija Jaakko Laasanen.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Kolme henkilöä seisoo ulkona ison vihreän rakennelman edessä.

Erja Salo (vas.), Johanna Vuoksenmaa ja Jaakko Laasanen. Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo.

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Erica Nyholm: Menetys, 2014. Suomen valokuvataiteen museo.

Johanna Vuoksenmaan tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Johanna Vuoksenmaa: Kuva sarjasta Hyrmä, 1991.

Jaakko Laasasen tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Stanley Kubrick for Look Magazine. Columbia University. 1948. Museum of the City of New York. X2011.4.10365.266. Used with permission of SKFA and MCNY.

Stanley Kubrick for Look Magazine. Circus. 1948. Museum of the City of New York. X2011.4.11379.6. Used with permission of SKFA and MCNY.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: K-G Roos, Jörn Donner, Stanley Kubrick

Jaksossa mainitaan myös: materiaalisuus, käsikirjoittaminen, viestintä, Coenin veljekset

Arkistonauha museon kokoelmista: Jörn Donnerin haastattelu, 2011, haastattelijana Erja Salo. Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Muuta jaksoon liittyvää: Johanna Vuoksenmaa Wikipediassa, Johanna Vuoksenmaan haastattelu YLE:n Taitelijaelämää-sarjassa YLE Areenassa

Siniseinäisessä huoneessa mies ja poika istuvat valkoisella pöytäliinalla peitetyn pyöreän pöydän ääressä. Heillä on kauluspaidat ja solmiot. Takimmaisella seinällä on ovi, jota nuori tyttö sinisessä mekossa on avaamassa. Hän katsoo kameraan, mies katsoo tyttöä.

Kuva: Erica Nyholm: Menetys, 2014. Suomen valokuvataiteen museo.

Mies makaa sammaleen peittämässä maassa poski maata vasten. Hänellä on silmät auki mutta kuvasta ei tule selväksi, onko hän hengissä. Miehellä on selässä jonkinlainen reppu, joka on valunut toiselle kyljelle. Kaukana taustalla on sumuisia vuoria.

Kuva: Johanna Vuoksenmaa: Kuva sarjasta Hyrmä, 1991.

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Kokoelmanosto
Toimittaja ja valokuvaaja K-G Roos matkusti kesällä 1967 Kiinaan ruotsalaisen opiskelijaryhmän mukana. Matka tallentui pinnakkaisarkeille.
Kokoelmanosto
Nykyisenkaltaiset aurinkolasit kehitettiin hiukan yli sata vuotta sitten.