Ääniopas neljään kuvaan Etsin-näyttelyssä

Ääniopas on toteutettu  Valokuvataiteen museon pysyvään Etsin-näyttelyyn Kaapelitehtaalle Helsingissä. Äänitteet ovat suomeksi ja ukrainaksi ja kuunneltavissa myös Spotifyssa ja yleisimmissä podcast-palveluissa.

Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
Kuvassa: Svitlana Dmytrenko, Max Fritze, Nataliya Teramae, Erja Salo, Leena Sipponen. Kuva Jaksomedian studiolta. Kuva Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo.
Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
1. 1800-luvun kuva-aihe ja valokuvamenetelmä elää edelleen.
Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
2. Ilmari Heikkilä - pikkupaikkakunnan valokuvaaja.
Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
3. Visiittikortit olivat 1800- ja 1900-luvun valokuvavillitys.
Kuva: Virve Laustela / Suomen valokuvataiteen museo
4. Visiittikortti, Maria Zankovetska. Daniel Nyblinin kuvaamo 1881–1882 (Helsinki, Fabianinkatu 27) Ukrainan teatteri-, musiikki- ja elokuvamuseo

Vuonna 2022 Ukrainan suurlähetystö Suomessa välitti Suomen Museoliitolle pyynnön kehittää ukrainankielisiä audio-opastuksia museoissa. Pyyntö liittyi Venäjän hyökkäyk-seen Ukrainaan ja oli Ukrainan presidentin puolison Olena Zelenskan aloite. Museoliitto myönsi avustuksia museoille äänioppaan toteuttamiseen, ja Valokuvataiteen museo oli yksi avustuksen saaneista museoista.

Ääniopas on toteutettu  Valokuvataiteen museon pysyvään Etsin-näyttelyyn Kaapelitehtaalle Helsingissä. Äänitteet ovat suomeksi ja ukrainaksi ja kuunneltavissa myös Spotifyssa ja yleisimmissä podcast-palveluissa.

Äänitteet ovat luettavissa suomeksi täältä.

Ääniopas ukrainaksi löytyy täältä.

1. 1800-luvun kuva-aihe ja valokuvamenetelmä elää edelleen. Kesto: 2:01 Lukija ja teksti: Max Fritze / Valokuvataiteen museo

2. Ilmari Heikkilä - pikkupaikkakunnan valokuvaaja. Kesto: 2:54 Lukija ja teksti: Leena Sipponen / Valokuvataiteen museo

3. Visiittikortit olivat 1800- ja 1900-luvun valokuvavillitys. Kesto: 2:02 Lukija ja teksti: Erja Salo / Valokuvataiteen museo

4. Ukrainalaisen näyttelijän Maria Zankovetskan ura alkoi Helsingissä. Kesto: 1:26 Lukija: Erja Salo / Valokuvataiteen museo. Teksti: Nataliya Teramae  / Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry

Tekstit ukraina-suomi-ukraina on kääntänyt Oleksii Prykhodko.

Ukrainaksi tekstit luki: Svitlana Dmytrenko / Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry

Tuotanto: Suomen valokuvataiteen museo ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry

Ukrainan passilla ilmainen pääsy näyttelyihin. Katso kaikki lippuhinnat:https://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tule-ja-koe/aukiolo-liput-sijainti