Sébastien Reuzé: SOLEIL BOREAL, 2021.

Bestående spår – Helsinki Darkroom Festival

Fotograferandet på film är fortfarande i full gång, även om digifotot numera dominerar.  Framkallningen av bilder i mörkrum ökar i popularitet i synnerhet bland de unga fotograferna. När metoderna, som övergått från att ha varit dominerande till att befinna sig i marginalen, bevarats har konsten och det egna uttrycket framhävts.

Huvudutställningen Bestående spår under Helsinki Darkroom Festival, som nu ordnas för första gången, firar dagens mörkrumskonst och de kreativa möjligheterna inom analog fotografi. Utställningen presenterar elva fotografier som i huvudsak är valda bland 394 sökande som svarat på en öppen kallelse.

Verken på utställningen är från de senaste åren, och den internationella konstnärsgruppen representerar olika slags synvinklar och uttryckssätt. Här ingår både bilder fotograferade med kamera och bilder utan kamera som enbart baserar sig på kemiska processer. Alla verken på utställningen förenas av att deras fysiska tillstånd är en oskiljaktig del av deras tillkomstprocess.

Helsinki Darkroom Festival har ordnats av Suomen Pimiötaiteilijat ry. Föreningen grundades 2016 för att värna om och bevara konsten att framkalla analoga fotografier och sprida kunnandet i fråga om mörkrumsarbete.  Festivalen ordnas med stöd från den finska kulturfonden Suomen Kulttuurirahasto.

Konstnärer i utställningen: Jacob Clayton, Marcus DeSieno, Máté Dobokay, Carol Golemboski, Elodie Grethen, Galina Kurlat, Liam Leslie, Frank McElhinney, Iana Mizguina, Sébastien Reuze, Giorgi Shengelia.

Kolla ordlistan för fotografi och mörkrumskonst här

Finlands Fotografiska Museum
Stora utställningssalen

Kabelfabriken, Kabelfabriken, Kabelplatsen 3, G-trappan, 00180 Helsinki

28.1.–24.4.2022

På nätet

Fördjupa utställningsbesöket med en förhandsbokad guidning!

Info
Vi har infört flera åtgärder som ökar kundsäkerheten. Nedan de samlade åtgärderna som vi infört på museet, med hjälp av vilka vi vill göra ert museibesök så säkert och angenämt som möjligt.
Info
Fotografiska museet är en plats för lärande, där man får tveka och fråga.
Mikaelsgatan 1, 00100 Helsingfors
Se på kartan Kämp Galleria
må–fre 11–20, lö–sön 11–18
Biljetter
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.
Kabelfabriken
Kabelplatsen 3, 00180 Helsingfors
Se på kartan Kabelfabriken
ti–sö 11–18, ons 11–20
Biljetter
12/6/0 €, 16/6/0 € från 1.1.2024
Museikort
Fritt inträde för barn under 18 år.