40 vuotta lehtikuvaa – Martti Brandt

Martti Brandt: Jalankulkijoita sateenvarjoineen Yrjönkadun ja Lönnrotinkadun risteyksessä Vanhan kirkon puiston kulmalla. Helsinki, 1958. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Patricia Seppälän säätiö palkitsi helsinkiläisen lehtikuvaajan, Martti Brandtin (s. 1939) pitkän elämäntyön kuvajournalistipalkinnollaan keväällä 2011.

Brandt on tehnyt lähes 40-vuotisen uran Uudessa Suomessa ja Avussa, pitänyt monia näytelyitä ja julkaissut kaksi kuvateosta. Uusin Tarinoita kuvien takaa ilmestyi vuonna 2010.

Monipuolinen kuvaajaura liittyi suomalaisen kuvajournalismin 1950-luvun lopulla alkaneeseen läpimurtoaikaan. Brandt on kuvannut jälleenrakentavan Suomen elämää monelta kannalta, niin poliittisen eliitin kuin kainuulaisviljelijän arjen. Perusteluissaan säätiö kiittää valokuvaajaa erityisesti aiheiden pelkistämiseen keskittyvän mustavalkokuvauksen tekijänä. Brandtille on myönnetty myös valtion valokuvataiteen palkinto 1979 ja Vuoden lehtikuva-kilpailussa hänet on palkittu vuosina 1965 ja 1974.

Joka toinen vuosi myönnettävään kuvajournalistipalkintoon sisältyi 15 000 euron rahasumma sekä vuosimallia 1939 oleva Leica-kamera. Aiemmin palkinnon ovat saaneet Seppo Saves, Topi Ikäläinen ja Caj Bremer. Suomen valokuvataiteen museolle Brandt on lahjoittanut arviolta noin 130 000 kuvaa käsittävän negatiivikokoelmansa. Alla otteita Brandtin kuvista 1950-luvun lopun Uudesta Suomesta.

Martti Brandt: Nuori mies esittelee polkupyöränsä lukkoa Mannerheimintiellä, takana Wulffin kulma. Helsinki, 1958. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Lapset nauttivat Uimastadionilla heinäkuun lämpimistä päivistä. Helsinki, 1957. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Martti Brandt: Lapset nauttivat Uimastadionilla heinäkuun lämpimistä päivistä. Helsinki, 1957. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

n Lönnrotinkadun maitokaupassa. Helsinki, 1957. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Martti Brandt: Maidon hinta on noussut markan litralta. Myyjä Kerttu Ryhänen ja asiakkaat Toivo Salonen ja Kaisu Väyrynen HOK:n Lönnrotinkadun maitokaupassa. Helsinki, 1957. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Miss Suomi Pirkko Mannola on lähdössä Miss Eurooppa -kilpailuun Istanbuliin. Mannola poseeraa pukeutuneena sinivalkoraitaiseen asuun, jota voi kuvatekstin mukaan käyttää sekä juhlapukuna että tavallisena katuasuna. Helsinki, 1958. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Martti Brandt: Miss Suomi Pirkko Mannola on lähdössä Miss Eurooppa -kilpailuun Istanbuliin. Mannola poseeraa pukeutuneena sinivalkoraitaiseen asuun, jota voi kuvatekstin mukaan käyttää sekä juhlapukuna että tavallisena katuasuna. Helsinki, 1958. Suomen valokuvataiteen museo/ Uuden Suomen kokoelma.

Kokoelmanosto
Seppo Saves tunnettiin kärkkäänä kuvajournalismin ihanteiden puolestapuhujana sekä lehtikuvan puolustajana.
Kokoelmanosto
Kolme toverusta lähtee kesälauantaina Helsingin rantavesille veneilemään. Yksi heistä on valokuvaaja Kalle Kultala.
Kokoelmanosto
Pertti Hietasen Kilometri keskustasta -sarja edustaa 1970-luvun dokumenttivalokuvausta ja tarjoaa edelleen ajankohtaisen puheenvuoron köyhyydestä.
Kokoelmat
Suomen valokuvataiteen museon kokoelmissa lähes 3 miljoonaa valokuvaa. Museolla on myös tuhansien valokuvaukseen liittyvien esineiden kokoelma, valokuvakirjasto ja asiakirja-arkisto.