Suomen passin historiaa käsittelevä kirja on ehdolla Vuoden historiateokseksi

Keväällä 2020 Suomen valokuvataiteen museossa oli esillä näyttely Kehon kirjaaminen – Suomen passin historiaa. Näyttelyn yhteydessä julkaistu kirja Ruumiin ja dokumenttien kytkökset: Suomen passin historiaa on valittu Vuoden Historiateos -palkinnon ehdokkaaksi.

Ruumiin ja dokumenttien kytkökset: Suomen passin historiaa valottaa liikkumiseen vaadittavan dokumentaation kehittymistä. Tampereen yliopiston tutkijat Paula Haara ja Asko Lehmuskallio ovat selvittäneet Suomen passin kehityskulkua ja kiinnittäneet erityistä huomiota ruumiin ja dokumenttien kytköksiin, toisin sanoen siihen, miten yksittäisiä ihmisiä on aikojen saatossa tunnistettu ja ohjattu passien ja niihin liittyvien dokumenttien avulla.

Toisin kuin usein ajatellaan, passi ei suinkaan ole aina ollut tunnistamisen väline, vaan alun alkujaan lähinnä suosituskirje. Vasta liikkumisen lisääntyessä passit ja niihin liittyvä dokumentaatio ovat muotoutuneet myös identiteetin takeeksi. Kun aiemmin passia kantava henkilö todisti puheellaan olevansa passissa ja dokumenteissa mainittu ihminen, niin nykyään käytetään enenevässä määrin biometristä teknologiaa tunnistamaan henkilön identiteetti suoraan kasvoilta tai sormenpäistä. Ruumiit ja dokumentit kietoutuvat toisiinsa yhä tiiviimmin, tulevaisuudessa mahdollisesti jopa niin että ne muodostavat orgaanisen kokonaisuuden.

Historian Ystäväin Liitto ry on jakanut Vuoden historiateos -palkintoa vuodesta 1973 alkaen, palkinnosta päättää lautakunta, johon kuuluvat professori Aura Korppi-Tommola, opetusneuvos Ville Marjomäki ja lehtori Vuokko Aromaa. Vuoden historiateoksen kriteerinä on, että valittu teos on ”erittäin ansiokkaasti edistänyt historiallisen tietämyksen laajenemista ja syvenemistä suomalaisen yleisön keskuudessa”. Palkinnon ehdokkaat julkistettiin 9.12.2020 klo 18.

Ruumiin ja dokumenttien kytkökset -kirja on osa Suomen valokuvataiteen museon julkaisusarjaa. Sitä saa hyvin varustetuista kirjakaupoista ja Suomen valokuvataiteen museolta.

Lisätiedot: Asko Lehmuskallio, apulaisprofessori New Social Research, tieteellinen johtaja Tutkimuskeskus COMET, asko.lehmuskallio@tuni.fi, 050-3187013
.