Andrey Bogush: Proposal for hand, phone and duplicated curtain, 2015.

Andrey Bogush
When Everything Is Over So We Can Discuss

Andrey Bogushin (s. 1987) valokuvainstallaatioissa valokuvan materiaalisuus on osa sekä digitaalista että fyysistä tilaa.

”Kun kuvia työstää digitaalisesti, niihin alkaa liittyä jonkinlaista digitaalista nostalgiaa. Kuva täyttyy sen omasta historiasta. Photoshopin historia-sivellin poistaa tekemäni muokkaukset ja palauttaa kuvan tiettyyn hetkeen sen elinkaaressa. Tämä on ensiarvoisen tärkeä osa prosessia ja viimeisteltyä teosta.”

-Andrey Bogush, 2016

Bogush valokuvaa omaa elämäänsä hajanaisin päiväkirjaotoksin. Muokkaamalla valokuvia kuvankäsittelyohjelmissa – lisäämällä valokuviin elementtejä, epäluonnollisia värejä ja sumentamalla ratkaisevia hetkiä – Bogush tuhoaa valokuvien esittävyyttä. "Valokuvat muuttuvat kuviksi, joiden alkuperäinen kohde, aika tai maantieteellinen sijainti on lähes tunnistamaton. Kuva, jonka kamera tuottaa ja kuva, jonka taiteilija tuottaa kuvankäsittelyohjelmassa, kietoutuvat yhteen", näyttelyn kuraattori Anna-Kaisa Rastenberger muotoilee.

Bogushin taidetta kutsutaan toisinaan post-internet-taiteeksi, koska Bogush hyödyntää Internetin työkaluja ja digitaalisia menetelmiä luodessaan asioita ja pintoja, jotka ovat olemassa todellisessa maailmassa. Teokset antavat digitaalisille rakenteille fyysisen olomuodon. Yhtä olennaista onkin materiaali, jolle kuvat on tulostettu ja fyysinen tila, jossa katsoja kohtaa ne.

Pietarissa syntynyt (1987) kuvataiteilija Andrey Bogush työskentelee tällä hetkellä Helsingissä ja Milanossa. Hän suoritti kandidaatin tutkinnon psykologiasta Pietarissa, ja opiskelee nyt Helsingin Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa. Hänen teoksiaan on ollut esillä mm. Bid Project -galleriassa Milanossa, TATE:ssa Lontoossa, Christophe Guye Galeriessa Zürichissä, Unseen Photo Fairissa Amsterdamissa, Festival Internationalde Photographie d’Hyèresissä Ranskassa ja Chelsea Art Museumissa New Yorkissa. Hänen julkaisuihinsa lukeutuu Conveyor Editionsin julkaisema kirja Yellow sekä artikkeleita The Plantation Journalissa, Objektiv Magazinessa, Foam Magazinessa ja British Journal of Photographyssä. Hiljattain hänen teoksiaan sisällytettiin Aperture and Unlocked by Atoposin julkaisemaan Charlotte Cottonin kirjaan Photography Is Magic.

Suomen valokuvataiteen museo
1. kerros