12: Luontokuvaus

Podcastin 12. jaksossa luontokuvaaja Soosseli ja Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti keskustelevat luontovalokuvasta.

Podcastin voi kuuntelemisen lisäksi myös lukea täältä.

Vieraina: Luontokuvaaja Ossi Saarinen eli Soosseli sekä Valokuvataiteen museon kokoelma-amanuenssi Sofia Lahti.

Juontaja: Museon yleisötyön intendentti Erja Salo.

Vaaleahiuksinen mies, jolla on tummat silmälasit ja sininen kauluspaita. Hän katsoo suoraan kameraan ja hymyilee vähän. Tausta on tasaisen vaaleansininen.

Soosseli. Kuva: Tran Le

Nainen istuu suuressa nojatuolissa. Hänen takanaan on korkea kirjahylly. Hänen edessään on pyöreä pöytä, jolla on korkeissa telineissä mikrofoneja. Vieressä on tyhjä nojatuoli.

Erja Salo. Kuva: Juuso Lukkari

Nainen isot kuulokkeet päässä katsoo suoraan kameraan. Naisella on otsatukka ja sininen paita.

Sofia Lahti. Kuva: Filipe Silva

Valokuvataiteen museon kokoelmista valittu kuva, joka kuvaillaan alussa: Antero Takala: Saariselkä, 1977 / Suomen valokuvataiteen museon kokoelma.

Soosselin tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Rengaskauppias, Espoo, 2018. Soosselin kotipihan läheisyydessä autonrenkaiden päällä kiipeilevä ketunpentu.

Sofia Lahden tuoma, jakson aiheeseen liittyvä kuva: Ari Yrjänä: Kankaalla soi, kirjasta Satu suomalaisesta maisemasta, 1965.

Jaksossa mainitut valokuvaajat: Teuvo Suominen, I. K. Inha, Yrjö Kokko, Juha Suonpää, Aimo Vuokola, Ari Yrjänä, Niilo Villanen, Hannu Hautala.

Jaksossa mainitaan myös: Suomen Luonto -lehti, Luontokuva-lehti, Vuoden Luontokuvat -kilpailu, kirja Satu suomalaisesta maisemasta (Vuokola A., Yrjänä A., Villanen N. 1965), Paskat luontokuvat -Facebook-ryhmä, kirja Liikettä linnunradalla (Hautala H. 1995).

Arkistonauha museon kokoelmista: Reijo Porkka haastattelee Yrjö Lintusta luontokuvan suosiosta, 1979.

Mustavalkoisessa kuvassa etualalla on tummalta näyttävä käppyräinen mänty, jonka oksien muodostamassa aukossa näkyy kauempana järvessä oleva pieni saari. Saarella kasvaa pari puuta. Tausta on vaalea.

Antero Takala: Saariselkä, 1977. Suomen valokuvataiteen museo

Kasa vanhoja autonrenkaita, ne peittävät koko kuva-alan. Renkaiden päällä seisoo pieni oranssi kettu ja katsoo kameraan. Kuvan oikeassa reunassa näkyy epäterävänä vihreitä lehtiä.

Soosseli: Rengaskauppias, Espoo, 2018.

Mustavalkoisessa lähikuvassa maan tasalta kuvattuja torvijäkäliä. Yhden jäkälän päällä istuu siivekäs ötökkä.

Ari Yrjänä: Kankaalla soi. Kirjasta Satu suomalaisesta maisemasta, 1965. Suomen valokuvataiteen museo

Jaksoon liittyvää sisältöä museon sivuilla

Kokoelmanosto
Marjukka Vainiolla oli kyky nähdä ja tehdä näkyväksi kasvien sisäinen hohde, maan valo.
Kokoelmanosto
”Kymmeniä tuhansia kilometrejä matkustettuaan he huomasivat viidakon kadonneen” Näin alkaa Merja Salon valokuvakirja Musta kasvisto
Kokoelmanosto
1880-luvun suurhankkeen tavoitteena oli valokuvata koko tähtitaivas. Helsingin tähtitieteilijät osallistuivat Anders Donnerin johdolla.
Kokoelmanosto
Tiede ja taide kohtaavat toisensa Lauri Anttilan kuvasarjassa Colors.